الخميس، 19 مايو 2011

لو كنت حيّاً

مر بعض الوقت دون أن أخرّف قليلا هنا, هذه التدوينة ستصلح الحال, من الامور التي تشغلني وتثير اهتمامي هو كيفية عمل المجتمعات, كيف انها "مصممة" بشكل ما لامتصاص المختلف وتحوليه لاعتيادي, كلنا جزء من هذا التصميم, لا أتحدث هنا عن الاختلاف "الاعتيادي" كاختلاف الاذواق أو الأراء, ليس هذا الاختلاف الذي أتحدث عنه, لأقرّب الموضوع أكثر سأعود للبداية قليلاً, منذ أن وُلدت وانت محدد بمصادر معينه تلقّمك نظرتها للحياة و"تربّيك" لتعرف "الصح" و "الخطأ", أمور تترسب في العقول ولا تفكر فيها أبداً بعد ذلك لتصبح من المسلّمات, هكذا تعمل المجتمعات, هكذا تعمل الأديان, الحياة أقصر من أن تختبرها كلها بنفسك أكيد ونحن في حاجة لهذا النوع من "مشاركة" التجارب والخبرات, لكن حين تختلط الامور وتكثر المسلمات تصبح الحياة ضبابية ويفقد الفرد فرصته في اكتشاف الحياة على طبيعتها, في بعض الأحيان أتخيل أحدهم في لحظات موته حين يدرك أنه عاش حياته للأسباب لم يفهمها حقاً وأنه ضيعها دون أن يفكر فيها.
لا أريد أن أعقّد الموضوع أكثر بالدخول في تيارات فلسفية كالعدمية والوجودية, ولكن دائما أتذكر رواية "الغريب" لألبير كامو وبطلها "ميرسول" حين أفكر فيما آلت له حياة الأفراد في هذا الزمن, كيف أصبحت العبثية التفسير المُرضي لتصرفاتنا, سأقتبس هذه على لسان "ميرسول":

"Nothing, nothing mattered, and I knew why, Throughout the whole absurd life I'd lived, a dark wind had been rising toward me from somewhere deep in my future, across years that were still to come, and as it passed, this wind leveled whatever was offered to me at the time, in years no more real than the ones I was living. What did other people’s deaths or a mother’s love matter to me; what did his God or the lives people choose or the fate they think they elect matter to me when we’re all elected by the same fate, me and billions of privileged people like him who also called themselves my brothers? Couldn’t he see, couldn’t he see that? Everybody was privileged. There were only privileged people. The others would all be condemned one day. And he would be condemned, too. What would it matter if he were accused of murder and then executed because he didn’t cry at his mother’s funeral? Salamano’s dog was worth just as much as his wife. "

نعود لموضوعنا إذاً, أجد العبثية التفسير الأقرب لما أراه من تصرفات الأفراد, كيف انهم يمارسون هذا الفعل الغريب الذي يدعى "النصح", كيف أنهم لا يرون الأمور على طبيعتها, كيف أن كل منا يعيش خلف قناع كرّس حياته كلها لتزينه وتجميله ليرضي المجتمع ومن حوله, يهتم جداً بصورته, بنظره الآخرين له, حتى كاد يلغي نفسه, حتى أصبح عدم, حتى أضاع حياته, ليرضي آخرين لا يكترثون له كفرد, لا يدركون وجوده, مشغولون هم أيضاً بنظره الآخرين لهم, هكذا حافظت المجتمعات على شخصيتها, هكذا حافظت الأديان على وجودها, فور أن يخرج أحدهم عن هذا النطاق, فور أن يبدأ بالاهتمام بحياته حقاً والتسائل والشك في مايراه, يتحول المجتمع كله لآله نصح وإرشاد, وعقاب ونبذ,  تلك اللحظات التي يظن فيها الناصح أن السر الإلهي مكشوف له, أنه أخيراً في موقف يتيح له أن "يظهر" بالشكل الذي يرضيه, كله خداع وزيف, كله فارغ بلا معنى, وفي النهاية تضيع حياتك بلا سبب, بلا هدف, منذ أن رفستك قوى الطبيعة إلى الأرض وأنت تعيش لإرضاء الآخرين, عالمك وانت صغير اقتصر على والديك مثلاً, من المفترض انك تكتشف العالم في هذه المرحلة, أن تعرف "الصح" و"الخطأ", منذ ميلادك وأنت عرضة للتلاعب, في تلك الفترة ستكون بكل بساطة نتاج لتلك البيئة, ستحاول أن تجتهد في المدرسة, سيكون التفوق وتحصيل الدرجات هو همّك كون هذا الشئ يسعد والديك, هم مجتمعك وكل ماتعرف في تلك الفترة ولهذا فستستميت لإرضائهم, بلا سبب, بلا هدف تعرفه أنت, فقط كون هذا الأمر يُسعد والديك, وحين تكبر, لا يختلف الأمر كثيراً, فقط يتسع نطاق مجتمعك ليصبح كل من تعرف ولا تعرف, وهكذا تقضي بقية عمرك, يبدو انها من طبائع البشر, الرغبة في ارضاء الآخر, هذا مايثير ضحكي دائماً, هذا مايجعلني أبدوا عابثاً للبعض, أجاريهم في بعض الأحيان, أملأ آذانهم ببعض الكلام الفارغ ليرضيهم, ولكن عندها أكتشف مدى زيف المجتمعات البشرية, مدى زيف العلاقات والروابط بين الأفراد, كونها مبنيه على فراغ بلا معنى, على رغبات غير مفهومة ومصالح لا نهاية لها.
أعطانا المجتمع والدين تفاسير وأسباب مسبقة لحياة كل فرد فينا, تلقّاها معظمنا كمسلمات, هنا الاختلاف الذي تحدثت عنه في أول التدوينة, هناك من رفض هذه الأجوبة السريعة, لم ترضيه, يفزع المجتمع لهؤلاء, يستغربون حين يتسائل هؤلاء عن طبيعة "الخير" تلك التي وصفها لهم المجتمع؟! مالفرق بين قتل الآدمي وقتل حيوان آخر مثلا؟! ليشعرك الدين ببعض الراحة والرضا أخبرك ان كل المخلوقات مسخّرة لك, مافائدة الزواج أصلا ومالفرق؟! مالفرق بين الغني الفقير؟! قسّم المجتمع البشر لطبقات وأصبح كل فرد فيه يتبنى تلك النظرة, لم يعد يرى الانسان الأمور على طبيعتها.
في الحقيقة لا يشغلني الأمر كثيراً, ولكن دائما عندما أقع في فخ الحوار مع أحد "الناصحين" أتذكر كيف ان الحياة قيمتها الحقيقية في سعادة الفرد مهما كان مغيّباً, لكن يبدو أني سأشقى في حياتي بسبب هذا المجتمع حتى لو بدوت لهم عابثاً وسعيداً.

هناك 72 تعليقًا:

  1. دماغك أكبر بكتير من سنك ، أو بشكل أدق دماغك أكبر بكتير من معظم ( إن لم يكن كل ) الناس اللي قابلتهم في مصر و في سنك.

    عايزين نبقي نعد مع بعض عشان تعلمني شوية حاجات من دي ، و متفكرش في نظرية المؤامره و إني بقول كده عشان أدخلك من باب الصداقه و محاولة التعلم و بالتالي يبقي تأثيري أكبر عليك لما ألعب دور "الناصح" ، لإني عارف إن دماغك أكبر من إنك تقع في الحركات دي :)
    فعلاً أنا عايز أعرف شوية حاجات و بالشكل ده إنت الوحيد اللي ممكن تفيدني :)
    ( الكلام ده طبعا مش دلوقتي ، بعدين لما نفوق شويه من الإمتحانات و العبط ده )

    ردحذف
  2. أيوة انفخني بقى ياعم كريم D: حلوة نظرية المؤامرة دي, عالعموم أنا على أتم الاستعداد لمغامراتك وحكاويك ياسيدي D:

    ردحذف
  3. "منذ أن رفستك قوى الطبيعة إلى الأرض وأنت تعيش لإرضاء الآخرين"

    "أعطانا المجتمع والدين تفاسير وأسباب مسبقة لحياة كل فرد فينا"

    "ليشعرك الدين ببعض الراحة والرضا أخبرك ان كل المخلوقات مسخّرة لك, مافائدة الزواج أصلا ومالفرق؟! مالفرق بين الغني الفقير؟! قسّم المجتمع البشر لطبقات وأصبح كل فرد فيه يتبنى تلك النظرة, لم يعد يرى الانسان الأمور على طبيعتها"

    لا أفهم ما سر ربطك لأفكارك عن المجتمع بالدين ؟ تريد أنا ترفض فكرة الجتمع و تنتقضها من أساساها ،وهكذا تعود لعصر الاناسن البدائي، حسناً لا مشكلة ، ولكن أن تعطف "الدين" على المجتمع فهذا يعني أنك تنتقد الدين و القيود التي يضعها عليك أيضاً، ان كنت لا تعرف ما فائدة الزاواج و الفرق بينه و بين الزنا مثلا بما أن الاثنين يعملان على الجزء السفلي لانسان فهذا يعني أنك.......، حسنا لا يهم ، يمكنك احتيار انتماءك بنفسك.

    ان كنت لا تعتقد أن الأديان "تضحك عليك" بقولها أن كل المخلوقات مسخخرة لك،فلا بأس ، يمكنك أن تبحث عن سيدك الذي سخرت له و تعمل في خدمته، والا فأنا أتسائل ان كنت تعلم سبباً لوجودك في هذه الحياة من الأساس أم لا بما أنك ترى أن الطبيعة "رفستك" في هذه الحياة، حسنا من الممكن أن نستخدم "تبرزتك" في هذه الحياة ،اعتقد أنها كلمة مناسبة لجو العبثية العام في موضوعك

    ان كنت تري أن النصح هو مجرد ردة فعل من " المغييبين" في المجتمع لمنع شذوذ الناس عن قوانين هذا المجتمع... حسنا لا أعلم بماذا أرد عليك في هذه النقطة لأني لا أعتقد أنك ستفهم

    اذا أردت أن تفهم لماذا المجتمع؟ لماذا يوجد قوانين في المجتمع؟ أنصحك بقراءة كتاب " العقد الاجتماعي" لجاك جان روسو ، وان لم تفهم بعد هذا، فلتذهب للجحيم و لتلعق دبر الشيطان هناك !

    ردحذف
  4. "لا أفهم ما سر ربطك لأفكارك عن المجتمع بالدين ؟ تريد أنا ترفض فكرة الجتمع و تنتقضها من أساساها ،وهكذا تعود لعصر الاناسن البدائي، حسناً لا مشكلة ، ولكن أن تعطف "الدين" على المجتمع فهذا يعني أنك تنتقد الدين و القيود التي يضعها عليك أيضاً، ان كنت لا تعرف ما فائدة الزاواج و الفرق بينه و بين الزنا مثلا بما أن الاثنين يعملان على الجزء السفلي لانسان فهذا يعني أنك.......، حسنا لا يهم ، يمكنك احتيار انتماءك بنفسك."

    دعني أكمل لك النقاط, حيوان, ومالجديد؟! هذه حقيقة... تخلّص من غرورك وعندها قد تفهم مقصدي, وأعتقد ان كلماتي كانت واضحة جداً في الربط بين صورة المجتمع الحالية والدين, إذا كانت فكرة انتقاد الدين غريبة عليك أو تشعرك ببعض الحمأة الزائفة فلابأس, اعتدت على ردود الأفعال تلك.
    الآن فلنرى مشكلتك فيما قلت, لايعجبك أني انتقدت تكوين المجتمعات الحالية وآلية عملها وقدرتها على إعماء الأفراد وتحويلهم إلى قطيع؟! وافترضت على هذا الأساس أني أتمنى عودة الانسان للـ"ـعصور البدائية"... لا أدري من أين أتتك معلومة خلو العصور البدائية من تكوين المجتمعات, المجتمعات موجودة بصورة أو بأخرى في كل صور الحياة ومنها الحيوانات أيضاً (والتي ننتمي إليها), وبهذا أعود عليك بنقطتك وان تمسكك بالصورة الحالية للمجتمعات مجرد عادة حيوانية تعلقت فيك وغيرك.
    بخصوص تعليقك بالذات على مثال الزواج والزنا دون الأمثلة الأخرى يثبت تلك الطبيعة مرة أخرى, لا أدري معنى للزنا واستبدلت مقصدة بلفظة أخرى أكثر تحديداً تدعى "الاغتصاب".. والآن بعد استثناء هذه النقطة من لفظة الزنا فلنرى ماتعنيه, لا يشترط ان تكون علاقة عابرة طبعاً... انتظر, في الحقيقة أنا أناقشك في التفاصيل الحقيقية لمعنى الكلمة, ولكني أراهن ان المشكلة عندك في اللفظة ليست في تفاصيلها الحقيقية, فأنت لاترى الأمور على طبيعتها كما قلت, فقط يشغلك "عقد الزواج" ذاك الذي فرضه عليك المجتمع, أيضاً فكرة النسب والتي لا توجد علاقة مباشرة بينها وبين الكلمة حتى, هذا ماعنيته من التدونية, اتمنى أن تكون وصلت لك الفكرة حتى لو لم تتفق معي.

    -----
    "ان كنت لا تعتقد أن الأديان "تضحك عليك" بقولها أن كل المخلوقات مسخخرة لك،فلا بأس ، يمكنك أن تبحث عن سيدك الذي سخرت له و تعمل في خدمته، والا فأنا أتسائل ان كنت تعلم سبباً لوجودك في هذه الحياة من الأساس أم لا بما أنك ترى أن الطبيعة "رفستك" في هذه الحياة، حسنا من الممكن أن نستخدم "تبرزتك" في هذه الحياة ،اعتقد أنها كلمة مناسبة لجو العبثية العام في موضوعك"
    في الحقيقة ليس لي سيد, انت لك سيد وإن كان وهميا, ذاك الذي يجلس على كرسي في السماء السابعة, أو انتظر, إذا كانت قيمة وسبب الوجود يكمن في الأسياد الوهمية فاعطني دقيقة أخترع لك واحداً :)
    أترى؟! بالضبط نفس تأثير المجتمعات؟! ألا ترى الأمور على طبيعتها؟!

    -----
    "ان كنت تري أن النصح هو مجرد ردة فعل من " المغييبين" في المجتمع لمنع شذوذ الناس عن قوانين هذا المجتمع... حسنا لا أعلم بماذا أرد عليك في هذه النقطة لأني لا أعتقد أنك ستفهم"
    لا... أعتقد أنك انت الذي لم تفهم مقصدي من كلمة "الناصحين", انت تتحدث باسم مجتمعك الآن, أنا أتحدث باسمي فقط, شرط النصح افتراض أن الناصح هو الأصح, هو الأعرف, في حالة المجتمع, يظن أمثالك انهم يتمتعون بحصانة المجتمع, كونهم ببغاوات يرددون أفكاره.

    -----
    "اذا أردت أن تفهم لماذا المجتمع؟ لماذا يوجد قوانين في المجتمع؟ أنصحك بقراءة كتاب " العقد الاجتماعي" لجاك جان روسو ، وان لم تفهم بعد هذا، فلتذهب للجحيم و لتلعق دبر الشيطان هناك !"
    ههههه.... تدوينتي كلها تتحدث عن تأثير المجتمعات على رؤية الأفراد وكيف أنها حولتهم إلى قطعان, مالذاك والعقد الاجتماعي؟! ربما عليك أن تقرأ انت الكتاب وبعدها أقرأ تدوينتي وعندها أقرأ تعليقك واضحك عليه :)

    ردحذف
  5. هناك كثير من التساؤلات عندي بعدما قرأت ردك، ولكن توضحيك لهذه للفقرةالتالية سيجيب على كل تساؤلاتي، أتمنى أن أكون أنا من فهمتها بشكل خاطئ:

    "في الحقيقة ليس لي سيد, انت لك سيد وإن كان وهميا, ذاك الذي يجلس على كرسي في السماء السابعة, أو انتظر, إذا كانت قيمة وسبب الوجود يكمن في الأسياد الوهمية فاعطني دقيقة أخترع لك واحداً :)"

    ما الذي تقصده ؟

    ردحذف
  6. واضحة جداً أعتقد, كنت أشير إلى تلك الفكرة المريضة التي تتطلب وجود سيد ومسود, وعندها أتيت أنت لتسخر من استغرابي من فكرة التسخير بأن تطلب مني البحث عن سيد؟! حتى انك ربطت سبب الحياة به.
    هل تدري كم تبدو متناقضاً؟! هذا بالضبط هو التفكير الحيواني الذي تستنكره :)

    ردحذف
  7. لأ أعلم أن كنت قرأت سؤالي أم لا، أقصد هل فهمته أم لا
    أنا لم أبتكر هذه الفكرة المريضة التي تتطلب سيد ومسود، أنا كنت "أسخر" منك لا أكثر من عدم قبولك" بخدعة الأديان" أن كل المخلوقات مسخرة لك، لذا طلبت منك أن تبحث عن سيد
    ثم سؤالي عن معرفتك لسبب وجودك في الحياة، كان بغرض أن أعرف ان كنت ترى سبب لوجودك من الأساس في مثل هذه الحياة " المقيدة المملة" التي تعيشها
    حسنا بغض النظر عن السابق سأسئلك بطريقة مباشرة بما أنك ثقيل الفهم
    هل أنت ملحد ؟

    ردحذف
  8. أتسائل من منا ثقيل الفهم فعلاً لتسألني هذا السؤال بعد كل هذا النقاش D:.
    ظننتها واضحه لك أني لا أخضع لأي التزامات فكرية أو روحانيه ولا اهتم حتى في الحقيقة, لو قرأت أياً تدويناتي ستجدها بوضوح, سمّني ماشئت إذا كان هذا سيرضي ساذجتك.

    ردحذف
  9. والا بمن كنت تقصد "انت لك سيد وإن كان وهميا, ذاك الذي يجلس على كرسي في السماء السابعة" ؟

    ردحذف
  10. اه سذاجتي، أعتذر عنها بالفعل

    ردحذف
  11. اذن، هل نسميه شك مذهبي أم منهجي؟

    ردحذف
  12. لأني لا أحبذ تسميتها بالحماقة

    ردحذف
  13. هممممم, لا بأس كما قلت سمها ماشئت ان كان هذا سيرضيك ويشبع رغبة الغَلَبَة فيك, لا يهمني في الحقيقة, ليس عندي شك أصلاً, انتهت تلك المرحلة منذ زمن, عندي مايشغلني الآن, شئ يدعى الحياة :)

    ههههه أنا حاسس اني أعرفك ياجدع.... بقولك إيه, أنا أعرفك؟! P:

    ردحذف
  14. بما أنه الشك انتهي فهذا يعني أن شكك مذهبي، أشك في معرفتك للفرق بينهما ولكن لا يهم، أنا لست في حرب لأبحث عن الغلبة، مجرد حوار، بما أنك ملحد، لأ اعلم، كيف تفسر وجودك و الهدف من حياتك هذه التي تريد أن تحياها؟

    ردحذف
  15. "بما أنه الشك انتهي فهذا يعني أن شكك مذهبي، أشك في معرفتك للفرق بينهما ولكن لا يهم"
    هههههه... لا فتك والله, وعرفتها لواحدك دي؟!... هرجع أقولك تاني سمّيها زي مانت عاوز إذا كان ده هيرضيك D:

    على العموم, لست بحاجة لتفسير وجودي أو وضع هدف وهمي لها, ليست عندي أجوبة مطلقة ولا أسلّم بالأجوبة الجاهزة المفصلة التي تدعي معرفة كل شئ وهي في الحقيقة بلا معنى, الهدف من حياتي أصنعه أنا بنفسي, وتختلف الأسباب من شخص لآخر, ولكن في النهاية الشئ الوحيد الذي نتفق عليه هو ان الحياة شئ نادر الوجود في هذا الكون ولهذا علينا استغلالها لأقصاها :)

    بقولك إيه, لو عاوز تدردش ابعتلي إيميلك أحسن وأسهل.

    ردحذف
  16. العبثيه المرجعيه .. دا تعليقى عليك شخصيا
    انا عايز افهمك حاجه من وجهه نظرى .. انا مبدئيا مش هتكلم عن الدين لان مشكلتك مش اى دين مشكلتك فى وجود اى خالق اصلا..ايديولوجيه اللالحاد الساذجه .. مبدئيا الانسان ليس فى حاجه الى دين لادراك وجود الله فالوعى بوجود خالق شعور فطرى ودا الى حصل لسيدنا ابراهيم.. المفروض انك يكون عندك علم انا مش عارف عندك اصلا ولا لأ عن الالحاد وبدايته .. من 500 سنه تبنى رجال الكنيسه الكاثوليكيه السذج افكار بطليموس وارسطو العلميه فى ان كوكب الارض ثابت والكون بيلف حواليه والجعر دا .. وبعد اما جه كوبرنيكوس وجاليليو وهدموا النظريات دى .. طبعا الكنيسه اعلنت الجرب عليهم لانهم بيهدموا افكار الكنيسه وظهر عصر الحرب الكبرى بين العلم والدين .. طبعا العلماء جامعوا بعض وعملوا فريق سموه الزمالك وتبنوا فكره النزعه الالحاديه الشكيه الكبرى وطبعا دا مش بسبب اى حاجه غير انهم اتعرضوا لتعذيب وتنكيل رهيب من الكنيسه وتبنوا موقف معادى من الدين انعكس طبعا على الناس بنفس الايدولوجيه المتخلفه .. ,واعتقادهم الساذج من ان نجاح العلم فى التفسير المادى للظواهر الطبيعيه واختفاء الغائيه من احداث الكون يعنى اختفاء الغائيه من خلق الكون نفسه واعتقادهم ان من الممكن تفسير كل الظواهر الميتافيزيقيه ودا هيؤدى لتلاشى الحاجه للدين والاله.. اللى عايز اوصلهولك واللى معتقدش انك فهمتو لان من الواضح انك strong atheism ان الحرب بين الدين والعلم فى العصور الوسطى اللى انت فيها .. كانت اشبه بالحروب بين الاهلى والزمالك فى العصر الحالى .. ميين اللى عندو لعيبه احسن وبيكسب وظهر التعصب المتخف اللى ولا بيستمع ولا بيفكر .. زيك بالظبط .. المهم ميين بيكسب سواء دا اكفء او احسن او لأ .. والفكر الفلسسفى الساذج دا فى حد ذاته من مبادىء تكوين شخصيتك انت شخصيا سواء انت واخد بالك من دا او لأ .. المفروض باردو لو انت عندك علم بالموضوع تبقى عارف سير انتونى فلو الذى يعتبر اشرس ملحد فى الفرن العشرين واللى طبعا اكتشف مدى سذاجته وهوا عندو 80 سنه واصدر كتاب انصحك بقراءته وهوا There is a god ; how the world most notorious atheist changed his mind .. انصحك بانك تقراه على الرغم من انى متأكد انك بعد اما تقراه هتقول انا مش مقتنع .. لمجرد اثبات وجهه نظرك الساذجه على الرغم من انو استاذ فلسفه بريطانى مات عندو 80 سنه وانت طالب ساذج فى كليه عندك 15 سنه باين.. ملحوظه : اسلوبك فى الرد على غير معروف يؤكد وجهه نظرى .. على الرغم من انو نفخك علميا وكلاميا وهوا اصلا مش واخد بالو انك ملحد الا انك بتحاول تكسب الحوار بالاسلوب الساذج الكشترك بين معظم الملحدين اللى قابلتهم الا وهو ( اتريق عليه بسرعه او خدوهم بالصوت ليغلبوكو ) على الرغم من ان الغلبه واضحه جدا فى الحوار ..
    بالمناسبه انا متكلمتش على الاسلام نهائى ولا هدفك فى الحياه لان اولا ميفرقش معايا نهائى هدفك الساذج فى الحياه وثانيا لان الكلام عن الاسلام هيطول وانت معندكش استعداد نهائى للسمع اصلا لانك كما قلت ", ليس عندي شك أصلاً, انتهت تلك المرحلة منذ زمن" فمن السذاجه انى اكلمك على اى دين اصلا ..

    ردحذف
  17. هههه.... انت عارف أنا قرأت كلامك ازاي ياغير معرف؟! كدة:
    "بلاه بلاه بلاه بلاه سذاجة, بلاه بلاه بلاه ساذج, بلاه بلاه ساذج ساذج"
    والعجيب انك جاي في الآخر بتقول علي أسلوبي (خدوهم بالصوت ليغلبوكو), لا فاهم يابني والله.

    ماتحترموا روحكوا شوية عشان أحترمكم أنا وأرد عليكم بأسلوب كويس, على الرغم اني بحاول أعمل كدة, بس عموما ياعم الفتك بما انك تعبت نفسك وكتبت الرد الطويل ده فهحترمه وأرد.

    أول حاجة كدة قلت أيدولوجية إلحاد الساذجة, طيب تعالى كدة نشوف, المشكلة انكم بتحاولوا تتكلموا بالمنطق وانتوا لاغينه أساساً من عندكم, هفترض انك مسلم بما انك محموق قوي كدة وهكلمك عالأساس ده, بس الأول لو حبيت تحطلي اسم بما انكم مهوسين بالتسميات وتصنيف الناس على أساس المعتقدات فممكن تقول عليا "لامبالي": http://en.wikipedia.org/wiki/Apatheism , المهم دلوقتي تعالى نشوف موضوع فطرة وجود الاله دي, ناخدها بمعتقدكم الأول وبعدين ناخدها بالمنطق, الافتراض المنقوص بتاع كل الناس هو انه مستحيل يكون اتوجد الكون ده من غير واجد, وبكدة بكل بساطة سلّموا بوجود الواجد ده, بأي صورة كانت, وشبهوه في ذلك بالملك بما انه كان الرمز الحاكم في عصور ظهور معظم الديانات, وفي حالة الاسلام بقى الاله ده حاكم في السما السابعة -بافتراض ان السما أدوار- وانه قاعد على كرسي العرش -نفس صورة الملك في عصرهم- وان فيه كائنات بأجنحة شايلة كرسيه اسمها الملايكة, ده بالاضافة انه خلق الأرض في 6 أيام, وخلق حوا من ضلع آدم, باختصار لو شلت الوصف ده وحطيت حكاية من حكاوي قبل النوم أو ألف ليلة وليلة مش هتفرق معاكم منطقياً, لأن مكانش فيه منطق أساساً في تسليمكم بيها من الأول, معظم المسلمين الأوائل زيهم زي كل المتدينين الأوائل كانوا ناس بسطاء عايشين في بحور من الجهل والشعوذة, ومكانش غريب عليهم كلام زي ده, وبعدين يجي بقى المتدينين بالوراثة ويحاولوا يشكلوا كل حاجة بشكل يحفظ ماء وجههم زي مابيقولوا, واخترعوا فكرة الغاء العقل في الامور التي "تعجز عن فهمها", زي ماقال سيدنا علي "لو كان الدين بالعقل لمسحنا بطن الخف عن ظهره", وده اللي سيادتك المفروض تكون عارفه, فبروح خالتك متجيش تكلمني بالمنطق وانتوا معندكوش أي ذرة منه أساساً, نيجي دلوقتي بقى لمنطق اللاأدرية واللي انا مقتنع بيه نوعاً ما, دلوقتي لو افترضنا وجوب واجد لكل موجود, وكان الله موجود, فمن واجده؟!, يعني لو افترضنا ببساطة أن الله قادر على الوجود من غير واجد, طيب ليه منختصرش خطوة بما اننا سلمنا بامكانية وجود موجود من غير واجد باننا نسلم بان الكون ممكن يكون موجود من غير واجد؟! شفت بقى؟! منطقكم معيب جداً, لو حابب تتكلم عن امكانية وجود الكون من العدم علميا فممكن أحدفك على محاضرة رائعة لخصت الموضوع كله للدكتور لورنس كراوس: www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

    ردحذف
  18. تاني حاجة بقى انت تعبت نفسك وقعدت تجيب تاريخ الإلحاد وبتاع, الإلحاد مش ديانه يا أخينا, مش قادر تفهم ده ليه؟! هتجيبلي تاريخ الالحاد وتنسبه ليا على أي أساس؟! أنا قلت على نفسي ملحد؟! أنا عندي معتقدات معينه, وممكن أختلف فيه مع "ملحدين" تانين ومفيش حد ملتزم بينا بأي فكرة عموماً, وبعدين انتوا اللي سميتونا, أنا ولاحاجة, مش في دماغي فكرة الدين أصلاً, وقلتلك لو حبيت تسميني حاجة ممكن تقول "لامبالي". طريقتك في سرد تاريخ الالحاد ومقارنته بالأهلي والزمالك تدل على مدى بساطة تفكيرك الحقيقة, وبعدين جايبلي واحد اتحول من الالحاد للديزم, لسه بلا دين على فكرة, وهي مجرد قناعات شخصية ومفيش حد ملتزم بأفكار حد تاني, كل واحد له مخ يفكر بيه, لو انت قررت تلغي مخك وتعتمد على تفكير الآخرين فدي مشكلتك بقى.

    برضة أنا مش محتاج أثبت وجهة نظري أصلاً, أنا قلت قبل كدة معنديش أجوبه مطلقة, وهي وجهة نظر في الآخر والموضوع ميهمنيش أساساً, على عكس اللي بيدعي انه عارف كل حاجة وفيه السر الباتع وهو في الحقيقة معرفش أي حاجة, لما واحد زيك يجي يناقشني بقى بيستموت عشان يبان انه فاهم هو بيقول إيه, وفي الحقيقة مفيش حد ناقشني لغاية دلوقتي ونال ولو جزء من احترامي لعقليته لدرجة اني أسمعله, كلها مناقشات هبلة زي اللي انا فيها دلوقتي من واحد معتبر نفسه متدين وفاهم وهو حافظ كلمتين مبسوط بيهم وحاسس انه بقى له موقف ومكان لما يقولهم, على فكرة أنا دايما قليل الأدب في نقاشاتي في أي مواضيع تانية بس معاكوا خصوصاً بحاول أمسك نفسي عشان الكلمتين اللي حافظينهم برضة بتوع "خدوهم بالصوت ليغلبوكو" واللي انتوا بتطبقوها بوضوح في كل كلامكم ومع ذلك شايفين ان انا اللي بقل أدبي D:..

    وبعدين عاوز أفهمك حاجة من مبادئ الحوار عشان لما تيجي تتحاور بعد كدة مع حد ميضحكش عليك, الهدف من الحوار مش "الغلبة", الهدف منها الوصول لفكرة مشتركة متفق على صحتها, الهدف منها تفيد الطرفين وتساعدهم على فهم المشكلة أكتر, وده المفترض في نهايتها لو الحوار أدير بالشكل الصحيح, لكن هعذرك لأنك الظاهر بحكم ظروف البيئة عمرك ماكنت طرف في أي حوار حقيقي متحضر.

    الحاجة الوحيدة اللي بتجبرني أرد عليكم هي الردود المطولة اللي حطينها, مش عاوز أكسفكم وأسيبكوا بهبلكوا, أنا غير مهتم إطلاقاً بفكرة الدين وشايفها من برة وبتكلم على أساس كدة, وموضوع التدوينة واضح جداً انه مبيتكلمش عن الدين في ذاته, لو كان في أي رد من ردودكم مناقشة للي كتبته في التدوينة كنت ممكن أحترم تفكيركم, لكن انتوا عاملين زي الببغاء اللي أول مايسمع كلمة الدين في أي حاجة يرص الكلمتين اللي حفظهم D:
    عموماً لو حد حابب يناقشني في موضوع التدوينة في التعليقات أهلا وسهلا, غير كدة لو مهتم بأفكاري ومعتقداتي أحسن يبعتلي إيميله وأنا مستعد أناقشة لو محترم نفسه, بدل مانملي التدوينة تعليقات ملهاش علاقة بالموضوع :)

    ردحذف
  19. بصراحه انا صدمت متوقعتش رد بالطحاله .. اراهن انك مش من مدينه كمان ..
    هقولك ليه ردك موتنى من الضحك

    (أول حاجة كدة قلت أيدولوجية إلحاد الساذجة, طيب تعالى كدة نشوف, المشكلة انكم بتحاولوا تتكلموا بالمنطق وانتوا لاغينه أساساً من عندكم, هفترض انك مسلم بما انك محموق قوي كدة وهكلمك عالأساس ده, بس الأول لو حبيت تحطلي اسم بما انكم مهوسين بالتسميات وتصنيف الناس على أساس المعتقدات فممكن تقول عليا "لامبالي": )

    هوا انا جبت سيره اديان دلوقتى؟؟ دانا بقلك مش هكلمك فى الاديان انت اللى تفتح سيره الاديان عشان تهاجم ؟؟ ودا مش اسلوب خدوهم بالصوت؟؟ انا جبت سيره الاسلام؟؟ دانا بقلك بالمناسبه انا متكلمتش على الاسلام نهائى.. هوا انت بتعرف تقرا فعلا؟؟ انا حاولت اثبتلك اى حاجه عن صحه الاسلام او عدم صحته ؟؟ هوا انا قلتلك انى مسلم اصلا؟؟ انت بتفترض الحاجه وتتهم بيها وترد على نفسك كمان ؟؟ دا حوار من طرف واحد؟؟

    (وفي حالة الاسلام بقى الاله ده حاكم في السما السابعة -بافتراض ان السما أدوار- وانه قاعد على كرسي العرش -نفس صورة الملك في عصرهم- وان فيه كائنات بأجنحة شايلة كرسيه اسمها الملايكة, ده بالاضافة انه خلق الأرض في 6 أيام, وخلق حوا من ضلع آدم, باختصار لو شلت الوصف ده وحطيت حكاية من حكاوي قبل النوم أو ألف ليلة وليلة مش هتفرق معاكم منطقياً,)

    وليه ميكنش دا صحيح ؟؟ ايه اللى يمنع يعنى؟؟ ان عقك مش متخيله؟؟ ومين قالك ان الف ليله وليله مش حقيقيه؟؟ وحكايات الاخوان جريم كلها اللى هيا حواديت قبل النوم ؟؟ اللى معلافش حضرتك تعرفوا ولا لأ كل قصص الف ليله وليله والاخوان جرين مقتبسه من قصص حقيقيه مع بعض التحريف .. لا مع كثير من التحريف بس الاقتباس حقيقى.. انت بتفترض عدم صحه نظريه لمجرد انها مش عجباك؟؟ ..


    (دلوقتي لو افترضنا وجوب واجد لكل موجود, وكان الله موجود, فمن واجده؟!, يعني لو افترضنا ببساطة أن الله قادر على الوجود من غير واجد, طيب ليه منختصرش خطوة بما اننا سلمنا بامكانية وجود موجود من غير واجد باننا نسلم بان الكون ممكن يكون موجود من غير واجد؟! شفت بقى؟!)

    لا مشوفتش .. نفس النقطه الساذجه اللى ماسكها اى ملحد ( ايوه ملحد :P ) واى ملحد كلمتو لازم يقولى السؤال اللى انتوا حافظينوا دا .. وبتقول عليا انا اللى حافظ ؟؟ عمتا الرد على السؤال دا ردو مليون واحد قبلى فا مش هرد عليك فيه لان لو كتبت كلمه google.com فى البراوزر بتاعك هيطلعلك الرد على السؤال اصلا من غير متكتب (بهرج على فكره لو مش واخد بالك عشان ملقيش بعد كدا انك بتهاجمنى عشان قلت كدا على جوجل .. مانا لازم افسر كل حاجه عشان تفهم) .. بس هقولك حاجه بسيطه اوى بما انك افترضت ان الكون خلق كدا صدفه وموجود من غير واجد ليه ميكنش فى اله هوا كمان خلق من غير واجد .. .. شفت بقى ان حجتك ضعيفه؟؟

    (لو حابب تتكلم عن امكانية وجود الكون من العدم علميا فممكن أحدفك على محاضرة رائعة لخصت الموضوع كله للدكتور لورنس كراوس)

    شفتها قبل كدا .. وبردو نفس السؤال .. مدام فى امكانيه ان الكون خلق من العدم ليه ميكنش فى اله خلق من العدم ؟؟

    (اني حاجة بقى انت تعبت نفسك وقعدت تجيب تاريخ الإلحاد وبتاع, الإلحاد مش ديانه يا أخينا, مش قادر تفهم ده ليه؟! هتجيبلي تاريخ الالحاد وتنسبه ليا على أي أساس؟!)

    انت عبيط يبنى هوا انا بقول على الالحاد ديانه ولا جبت سيره ان الاحاد ديانه اصلا؟؟ انا بقول ايديولوجيه انت عارف يعنى ايه اديولوجيه؟؟ يعنى لو قلت مثلا الايديولوجيه السياسيه دا معناها عندك الدين السياسى؟؟ .. هوا انت بتعرف تقرا ولا انت بتلقى اتهامات وترد على نفسك؟؟ وبتقول عليا انا اللى حافظ كلمتين؟؟ وبتقول عليا انا اللى فاهم كل حاجه؟؟ .. اكيد كل واحد كان بيقولك انت ملحد بترد عليه بالرد دا ..

    (وممكن أختلف فيه مع "ملحدين" تانين ومفيش حد ملتزم بينا بأي فكرة عموماً, وبعدين انتوا اللي سميتونا)

    يا سيدى انا مسميكو المتفسفسين بدل الملحدين انت متضايق ليه؟؟ المسمى يا ساذج بيتحط عشان يجمع مجموعه من الناس بفكر واحد تحت مسمى واحد تسهيلا فى الكلام مش اكتر ولو انت اختلفت مع بقيت الملحدين كلهم فى كل شىء فانتو كلكوا مجمعين على ان ملكمش عقيده .. وعلى فكره مش انا اللى سمتكو ملحدين وايوا انت عندى ملحد مش مسمى تانى .. شخص غريب جدا

    ردحذف
  20. (طريقتك في سرد تاريخ الالحاد ومقارنته بالأهلي والزمالك تدل على مدى بساطة تفكيرك الحقيقة)

    والله العظيم عيل صغير انا مش بقارن حاجه خالص على فكره ولا جبت سيره المقارنه فى الموضوع .. المقارنه يعنى تحط الحاجتين فى كفتين وترجع مميزات وعيوب كل واحده وانهى احسن وانا اكيد مش قصدى كدا ولو فهمت ان قصدى كدا تبقى ساذج .. خدنا فى العربى زمان ان فى حاجات اسمها استعارات ومكنيات وكدا .. ودا تعبير جميل يدل على مدى تفاهه وسفاهه وانحطاط الموضوع بالنسبه لى زيو زى مواضيع الاهلى والزمالك بالظبط الى هيا صفر على الشمال .. بمعنى تانى زى ماببص على خناقات الاهلى والزمالك واضحك ببص على خناقات الملحدين والمتنورين والكنيسه واضحك .. هوا انا لازم كل كلمه كتبتها افسرها عشان تفهمها صح؟؟

    (وبعدين جايبلي واحد اتحول من الالحاد للديزم, لسه بلا دين على فكرة, وهي مجرد قناعات شخصية ومفيش حد ملتزم بأفكار حد تاني, كل واحد له مخ يفكر بيه, لو انت قررت تلغي مخك وتعتمد على تفكير الآخرين فدي مشكلتك بقى.)

    يبنى هوا انا قلت انو امن بدين او اتكلمت على الدين خالص؟؟؟ انا بقولك امن بوجود اله .. هيا دى عندك معناها انو بقى ليه دين؟؟ دانا حتى قلت فى الموضوع الاساسى انا مبدئيا مش هتكلم عن الدين لان مشكلتك مش اى دين مشكلتك فى وجود اى خالق اصلا
    بردو اتهامات وترد على نفسك فيها

    (برضة أنا مش محتاج أثبت وجهة نظري أصلاً, أنا قلت قبل كدة معنديش أجوبه مطلقة, وهي وجهة نظر في الآخر والموضوع ميهمنيش أساساً, على عكس اللي بيدعي انه عارف كل حاجة وفيه السر الباتع وهو في الحقيقة معرفش أي حاجة, لما واحد زيك يجي يناقشني بقى بيستموت عشان يبان انه فاهم هو بيقول إيه,)

    هوا انا قلتلك اثبتلى وجهه نظرك؟؟ قلتلك انى فاهم وابو العريف ؟؟ قلتلك انى فاهم السر الباتع؟؟ ومين قالك انى مستموت دانا كاتب كلام اى عيل صغير ممكن يرد عليك بيه يعنى من الاخر كلام تافه .. هوا انت هتفضل تغنى وترد على نفسك كدا كتيير؟؟

    (وفي الحقيقة مفيش حد ناقشني لغاية دلوقتي ونال ولو جزء من احترامي لعقليته لدرجة اني أسمعله, كلها مناقشات هبلة زي اللي انا فيها دلوقتي من واحد معتبر نفسه متدين وفاهم وهو حافظ كلمتين مبسوط بيهم وحاسس انه بقى له موقف ومكان لما يقولهم,)

    عرفت منين انى متدين؟؟ عرفت منين ديانتى ايه اساسا؟؟ ومين قالك انى فاهم فى الدين ؟؟ وهما دول كلمتين انا حفظهم؟؟ مش محتاج احفظهم لان فى جوجل
    هوا انت هتفضل تغنى وترد على نفسك كدا كتيير؟؟

    (على فكرة أنا دايما قليل الأدب في نقاشاتي في أي مواضيع تانية بس معاكوا خصوصاً بحاول أمسك نفسي عشان الكلمتين اللي حافظينهم برضة بتوع "خدوهم بالصوت ليغلبوكو" واللي انتوا بتطبقوها بوضوح في كل كلامكم ومع ذلك شايفين ان انا اللي بقل أدبي D:.. ))

    انت كل دا مش مقتنع ان انت مطبق اسلوب خدوهم بالصوت؟؟ دانت قلبت الموضوع عليا انا شخصيا وبتهاجمنى باسلوب ساذج جدا على الرغم من انك متعرفش عنى اى حاجه .. واصلا قله الادب دى عمتا اكبر دليل على خدوهم بالصوت ودا اثبات لكلامى عليك

    وبعدين عاوز أفهمك حاجة من مبادئ الحوار عشان لما تيجي تتحاور بعد كدة مع حد ميضحكش عليك, الهدف من الحوار مش "الغلبة", الهدف منها الوصول لفكرة مشتركة متفق على صحتها, الهدف منها تفيد الطرفين وتساعدهم على فهم المشكلة أكتر, وده المفترض في نهايتها لو الحوار أدير بالشكل الصحيح, لكن هعذرك لأنك الظاهر بحكم ظروف البيئة عمرك ماكنت طرف في أي حوار حقيقي متحضر.

    الكلام دا يا عم ابو العريف اللى فاهم كل حاجه و النقاس بين شخصين عندهم فكرتين مش شخص عندو فكره والشخص التانى بيرد عليها

    ردحذف
  21. ملخص بسيط ابينلك بيه ليه ردك قمه السوء فى اى نقاش حضارى :
    1- نص ردك اتكلمت فيه عن الاسلام على الرغم من انى مجبتش سيرتو يعنى بتقلب الموضوع على حاجه تانيه خالص وبتهاجمنى بيها كمان (خدوهم بالصوت) وطبعا انا مردتش ومش هرد على الجزء دا لانو ملوش اى دخل بالحوار

    2- قلبت الموضوع عليا انا لمجرد انى ضدك تماما فى وجهه نظرك وبهاجمها ( وجهه نظرك مش انت ) وقبت الموضوع شتايم فيا ودا ان دل على شىء يدل عى انك عيل صغير - عيل صغير مش شتيمه على فكره دى تعبير جميل يدل على الرقم من 10 اللى انا حطيتو للحوار اللى بينا- ( دا شخبط على الكراسه بتاعتى يا ابله ) وطبعا دا اسلوب خدوهم بالصوت لانى متكلمتش ولا على شخصى ولا شخصك

    3-قعدت تلقى باتهامات وترد على نفسك بيها ودا اسلوب حوار من طرف واحد

    4- ردك عمتا بالكامل مبيردش نهائى على اللى انا كاتبه انت اخترعت حوار مع نفسك ورديت عليه

    بصراحه توقعت منك رد اكثر حضارى

    اخر حاجه

    (الحاجة الوحيدة اللي بتجبرني أرد عليكم هي الردود المطولة اللي حطينها, مش عاوز أكسفكم وأسيبكوا بهبلكوا, أنا غير مهتم إطلاقاً بفكرة الدين وشايفها من برة وبتكلم على أساس كدة, وموضوع التدوينة واضح جداً انه مبيتكلمش عن الدين في ذاته, لو كان في أي رد من ردودكم مناقشة للي كتبته في التدوينة كنت ممكن أحترم تفكيركم, لكن انتوا عاملين زي الببغاء اللي أول مايسمع كلمة الدين في أي حاجة يرص الكلمتين اللي حفظهم D:
    عموماً لو حد حابب يناقشني في موضوع التدوينة في التعليقات أهلا وسهلا, غير كدة لو مهتم بأفكاري ومعتقداتي أحسن يبعتلي إيميله وأنا مستعد أناقشة لو محترم نفسه, بدل مانملي التدوينة تعليقات ملهاش علاقة بالموضوع :) )

    بصراحه التدوينه نفسها بالنسبه لى كانت ممله جدا ( متزعلش بس دا رأيى فيها ودا بعيدا على فكره عن افكارك نهائى دا رأي بس ) وبالنسبه لتعليقات فانا رأيى ان دى حاجه اسمها مدونه يعنى المفروض الناس تعرفك اكتر منها ومنها الكلام اللى احنا بنتكلم فيه .. لو عايز تهرب على الميل عشان محدش يشوف معنديش مشاكل ..

    وبالمناسبه لو لاحظت انا كنت محترمك فى ردى الاول جدا وكنت بتكلم عادى انت اللى قلبت ..

    ردحذف
  22. (3-قعدت تلقى باتهامات وترد على نفسك بيها ودا اسلوب حوار من طرف واحد)

    D:... أنا اللي بغني وبرد على نفسي برده؟! طيب والله لهرد عليك من كلامك ونشوف بقى, مش هكتب كلام جديد لأنك عمال تلف في دواير و"تغني وترد على نفسك"
    ------------

    (بصراحه انا صدمت متوقعتش رد بالطحاله .. اراهن انك مش من مدينه كمان ..
    هقولك ليه ردك موتنى من الضحك)

    ههههههه.... لا تعليق والله, ربنا يكون في عونك يابني والله, انت صعبان عليا... D:
    -----------

    (هوا انا جبت سيره اديان دلوقتى؟؟ دانا بقلك مش هكلمك فى الاديان انت اللى تفتح سيره الاديان عشان تهاجم ؟؟ ..... هوا انا قلتلك انى مسلم اصلا؟؟ انت بتفترض الحاجه وتتهم بيها وترد على نفسك كمان ؟؟ دا حوار من طرف واحد؟؟)
    (1- نص ردك اتكلمت فيه عن الاسلام على الرغم من انى مجبتش سيرتو يعنى بتقلب الموضوع على حاجه تانيه خالص وبتهاجمنى بيها كمان (خدوهم بالصوت) وطبعا انا مردتش ومش هرد على الجزء دا لانو ملوش اى دخل بالحوار)

    سيادتك قلت في ردك الأول:
    " اللى عايز اوصلهولك واللى معتقدش انك فهمتو لان من الواضح انك strong atheism ان الحرب بين الدين والعلم فى العصور الوسطى اللى انت فيها"

    يعني نظّرت بين الالحاد والدين, وده بالضبط اللي عملته في ردي, وأخدت الاسلام كمثال لأنك مسلم وهتفهم قصدي بشكل أوضح لو جبت ديانتك اللي المفروض انك تكون عارفها كمثال, افترضت انك مسلم من آخر ردك الأول.
    " الكلام عن الاسلام هيطول وانت معندكش استعداد نهائى للسمع اصلا لانك كما قلت"
    ---------

    (وليه ميكنش دا صحيح ؟؟ ايه اللى يمنع يعنى؟؟ ان عقك مش متخيله؟؟ ومين قالك ان الف ليله وليله مش حقيقيه؟؟ وحكايات الاخوان جريم كلها اللى هيا حواديت قبل النوم ؟؟ اللى معلافش حضرتك تعرفوا ولا لأ كل قصص الف ليله وليله والاخوان جرين مقتبسه من قصص حقيقيه مع بعض التحريف .. لا مع كثير من التحريف بس الاقتباس حقيقى.. انت بتفترض عدم صحه نظريه لمجرد انها مش عجباك؟؟ ..)

    أعتقد انك محتاج تفهم الفرق بين النظرية والخيال :)
    ---------

    (لا مشوفتش .. نفس النقطه الساذجه اللى ماسكها اى ملحد ( ايوه ملحد :P ) واى ملحد كلمتو لازم يقولى السؤال اللى انتوا حافظينوا دا .. وبتقول عليا انا اللى حافظ ؟؟ ......س هقولك حاجه بسيطه اوى بما انك افترضت ان الكون خلق كدا صدفه وموجود من غير واجد ليه ميكنش فى اله هوا كمان خلق من غير واجد .. .. شفت بقى ان حجتك ضعيفه؟؟)

    (شفتها قبل كدا .. وبردو نفس السؤال .. مدام فى امكانيه ان الكون خلق من العدم ليه ميكنش فى اله خلق من العدم ؟؟)

    يابني أنا قلتلك اني مؤمن بعدم وجود إله؟! أنا قلتلك اني ملحد "قوي"؟! انت اللي افترضت كدة D:, أنا مش مهتم بالموضوع أصلاً, احتمال وجوده وعدم وجوده واحد عندي, هقتبسلك من ردي القديم يمكن مقرأتوش أول مرة:
    "بس الأول لو حبيت تحطلي اسم بما انكم مهوسين بالتسميات وتصنيف الناس على أساس المعتقدات فممكن تقول عليا "لامبالي": http://en.wikipedia.org/wiki/Apatheism"
    "
    "ليست عندي أجوبة مطلقة ولا أسلّم بالأجوبة الجاهزة المفصلة التي تدعي معرفة كل شئ وهي في الحقيقة بلا معنى"
    -----------

    (انت عبيط يبنى هوا انا بقول على الالحاد ديانه ولا جبت سيره ان الاحاد ديانه اصلا؟؟ انا بقول ايديولوجيه انت عارف يعنى ايه اديولوجيه؟؟ يعنى لو قلت مثلا الايديولوجيه السياسيه دا معناها عندك الدين السياسى؟؟ .. هوا انت بتعرف تقرا ولا انت بتلقى اتهامات وترد على نفسك؟؟ وبتقول عليا انا اللى حافظ كلمتين؟؟ وبتقول عليا انا اللى فاهم كل حاجه؟؟ .. اكيد كل واحد كان بيقولك انت ملحد بترد عليه بالرد دا .. )

    هههههه...... ماهو ده اللي ناقص, عرّفني يعني إيه أيدولوجية ياجهبز عصرك وأوانك, طيب..... هوضحلك قصدي إيه من الجملة اللي سيادتك مفهتمهاش, أو كسّلت تشغل دماغك وتفهمها عشان تقول الكلمتين اللي مبسوط بيهم فوق دول, أولا انا كان قصدي انك متقدرش تتعامل مع الالحاد في تكوينه كديانة, الديانة في طبعها مُزلمة للمنتسبين لها, مثلا مينفعش تقول أنا عاجبني موضوع ان محمد رسول دي بس مش عاجبني فكرة إله واحد فهبقى مسلم بس هعبد أربع آلهة, وبطبيعة الالزام دي وكون مبادئ الدين واحدة مع اختلاف الزمن تقدر بكل بساطة تجيب "تاريخ" الديانة دي وتنقضه, اللي عملته سيادتك انك جبت "تاريخ" الالحاد وفي اعتقادك ان كدة المفروض ان الالحاد ظهر بس عشان استبداد الكنائس في العصور الوسطى أو غيره, على الرغم ان تكوين فكرة (أيدلوجية) الالحاد غير ملزمة بالمرة وقوانينها مجردة ملهاش أي علاقة لا بأحداث تاريخية ولا بشخصيات بعينها, فهمت حاجة ولا ايه نظامك؟! مش عاوز أشتمك حفظا لوجع الدماغ لأنك لمض عالفاضي D:
    ----------

    ردحذف
  23. (يا سيدى انا مسميكو المتفسفسين بدل الملحدين انت متضايق ليه؟؟ المسمى يا ساذج بيتحط عشان يجمع مجموعه من الناس بفكر واحد تحت مسمى واحد تسهيلا فى الكلام مش اكتر ولو انت اختلفت مع بقيت الملحدين كلهم فى كل شىء فانتو كلكوا مجمعين على ان ملكمش عقيده .. وعلى فكره مش انا اللى سمتكو ملحدين وايوا انت عندى ملحد مش مسمى تانى .. شخص غريب جدا)

    D:... طيب ما تسمّي صح ياعم اللي مش ساذج, وانا رديت عليك في موضوع التسمية ده بما انها حزقاك قوي كدة وعاوز تصنف الناس, والالحاد عندك بقى اللي هو فقدان العقيدة؟! هههههه... طيب
    ----------

    (والله العظيم عيل صغير انا مش بقارن حاجه خالص على فكره ولا جبت سيره المقارنه فى الموضوع .. المقارنه يعنى تحط الحاجتين فى كفتين وترجع مميزات وعيوب كل واحده وانهى احسن وانا اكيد مش قصدى كدا ولو فهمت ان قصدى كدا تبقى ساذج .. خدنا فى العربى زمان ان فى حاجات اسمها استعارات ومكنيات وكدا .. ودا تعبير جميل يدل على مدى تفاهه وسفاهه وانحطاط الموضوع بالنسبه لى زيو زى مواضيع الاهلى والزمالك بالظبط الى هيا صفر على الشمال .. بمعنى تانى زى ماببص على خناقات الاهلى والزمالك واضحك ببص على خناقات الملحدين والمتنورين والكنيسه واضحك .. هوا انا لازم كل كلمه كتبتها افسرها عشان تفهمها صح؟؟)

    هههههه.... المقارنة هنا في كلامي في معنى Analogy مش في معنى Comparison, وبزمتك ده مش تفكير طفولي وبسيط؟! مش قلتلك انت مش راضي تشغل دماغك حتى ومبسوط بالكلام الفاضي اللي بتقوله ده D:
    ----------
    (يبنى هوا انا قلت انو امن بدين او اتكلمت على الدين خالص؟؟؟ انا بقولك امن بوجود اله .. هيا دى عندك معناها انو بقى ليه دين؟؟ دانا حتى قلت فى الموضوع الاساسى انا مبدئيا مش هتكلم عن الدين لان مشكلتك مش اى دين مشكلتك فى وجود اى خالق اصلا
    بردو اتهامات وترد على نفسك فيها)

    لو فهمت يعني إيه Apatheism كنت فهمت اني معنديش مشكلة أصلا في وجود إله أو عدمه D: اقرأ الردود يابني وافهمها قبل ماترد عشان متقعدش "تغني وترد على نفسك"
    ---------

    (هوا انا قلتلك اثبتلى وجهه نظرك؟؟ قلتلك انى فاهم وابو العريف ؟؟ قلتلك انى فاهم السر الباتع؟؟ ومين قالك انى مستموت دانا كاتب كلام اى عيل صغير ممكن يرد عليك بيه يعنى من الاخر كلام تافه .. هوا انت هتفضل تغنى وترد على نفسك كدا كتيير؟؟)

    طيب كويس والله انك عارف ان كلامك تافه D:
    --------

    (عرفت منين انى متدين؟؟ عرفت منين ديانتى ايه اساسا؟؟ ومين قالك انى فاهم فى الدين ؟؟ وهما دول كلمتين انا حفظهم؟؟ مش محتاج احفظهم لان فى جوجل
    هوا انت هتفضل تغنى وترد على نفسك كدا كتيير؟؟)

    ياسيدي انت لو مش متدين مصدّع دماغك معايا ليه؟! انت المفروض انك بتتناقش في إيه طيب؟! في وجود إله؟! لو كان كدة كان المفروض أول ماقلتلك اني مش مهتم باحتمالية وجود اله ولا لأ يكون النقاش انتهى لأن مفيش أصلا نقطة هناقشها هنا, لو قادر تثبت وجود إله ياسيدي اثبتلي, يمكن يكون فيك السر الباتع وتقدر تعمل اللي البشر معرفوش يعملوه في الكالم مليون سنة اللي عاشوها :)
    --------

    ردحذف
  24. (انت كل دا مش مقتنع ان انت مطبق اسلوب خدوهم بالصوت؟؟ دانت قلبت الموضوع عليا انا شخصيا وبتهاجمنى باسلوب ساذج جدا على الرغم من انك متعرفش عنى اى حاجه .. واصلا قله الادب دى عمتا اكبر دليل على خدوهم بالصوت ودا اثبات لكلامى عليك)
    (2- قلبت الموضوع عليا انا لمجرد انى ضدك تماما فى وجهه نظرك وبهاجمها ( وجهه نظرك مش انت ) وقبت الموضوع شتايم فيا ودا ان دل على شىء يدل عى انك عيل صغير - عيل صغير مش شتيمه على فكره دى تعبير جميل يدل على الرقم من 10 اللى انا حطيتو للحوار اللى بينا- ( دا شخبط على الكراسه بتاعتى يا ابله ) وطبعا دا اسلوب خدوهم بالصوت لانى متكلمتش ولا على شخصى ولا شخصك)

    طيب هقتبسلك من أول رد ليك وتعالى نشوف مين اللي باني افتراضات وبيهاجم شخصياً كدة :)

    (العبثيه المرجعيه .. دا تعليقى عليك شخصيا)
    (المفروض انك يكون عندك علم انا مش عارف عندك اصلا ولا لأ )
    (اللى عايز اوصلهولك واللى معتقدش انك فهمتو لان من الواضح انك strong atheism)
    (وظهر التعصب المتخف اللى ولا بيستمع ولا بيفكر .. زيك بالظبط ..)
    (والفكر الفلسسفى الساذج دا فى حد ذاته من مبادىء تكوين شخصيتك انت شخصيا سواء انت واخد بالك من دا او لأ)
    ( المفروض باردو لو انت عندك علم بالموضوع تبقى عارف)
    (على الرغم من انى متأكد انك بعد اما تقراه هتقول انا مش مقتنع .. لمجرد اثبات وجهه نظرك الساذجه)
    ههههه.... أكمل بقى ولا كفاية كدة؟! عرفت بقى انك بتقول أي كلام وخلاص؟!
    ----------

    (الكلام دا يا عم ابو العريف اللى فاهم كل حاجه و النقاس بين شخصين عندهم فكرتين مش شخص عندو فكره والشخص التانى بيرد عليها)

    هههههههه... لا ياشيخ؟! ياخي انت بتقول درر والله..
    ----------

    (4- ردك عمتا بالكامل مبيردش نهائى على اللى انا كاتبه انت اخترعت حوار مع نفسك ورديت عليه
    بصراحه توقعت منك رد اكثر حضارى)

    D: ....هههههه... مش عارف أقولك إيه والله, بص كدة على أول رد ليك.
    ---------

    (بصراحه التدوينه نفسها بالنسبه لى كانت ممله جدا ( متزعلش بس دا رأيى فيها ودا بعيدا على فكره عن افكارك نهائى دا رأي بس ) وبالنسبه لتعليقات فانا رأيى ان دى حاجه اسمها مدونه يعنى المفروض الناس تعرفك اكتر منها ومنها الكلام اللى احنا بنتكلم فيه .. لو عايز تهرب على الميل عشان محدش يشوف معنديش مشاكل .. )

    ههههه... انا اللي أهرب؟! طيب وماله والله, انا فضلت الشات لأنكم نقلتوا النقاش من أول رد على المستوى الشخصي وده اللي وضحته فوق, فهيكون طبعا من الافضل لو كان الحوار بشكل مباشر, ساعتها مش هحتاج أوجع دماغي وأكتبلكم ردود مطولة أصلا, لكن وماله ياسيدي بما ان المدونة عجباك كدة هبقى أعمل تدوينة لما أفضى عن رأيي في الدين ياسيدي وابقى ارغي فيها براحتك :),
    ------------

    (وبالمناسبه لو لاحظت انا كنت محترمك فى ردى الاول جدا وكنت بتكلم عادى انت اللى قلبت ..)

    لا انت أمير وملاكش زي والله يابني, مصدقك من غير ماتحلف D:

    ردحذف
  25. للاسف انت متعرفش الفرق بين النقد الشخصى والشتايم .. الاثنين عندك سيان عشان انت عمتا متعود تشتم عشان تنقض الشخص .. بص لردودى هتلاقينى مشتمتكش .. اما بقول عليك بمرجعيه عبثيه او بفكر فلسفى ساذج او بتعصب متخلف مش بشتمك .. لو ملاحظ فى الاولى انا شتمت المرجعيه بانها عبثيه فى التانيه انا شتمت الفكر الفلسفى ووصفته بالساذج فى التالته وصفت التعصب بالمتخلف وصفت وجهه نظرك بالساذجه ز ومتهيأليش بان اما اقول انك معندكش علم بالموضوع يبقى كدا بشتمك ..للاسف انت اولا محتاج تاخد دروس عربى عشان تفهم الكلام اما مشتمتش شخصك اطلاقا .. انا معرفكش اصلا عشان اشتمك .. والجميل فى الموضوع انك بتيجى على الهايفه وتتصدر ومردتش على بقيت الحوار اصلا.. انا اسف بس انا مش هتناقش مع شخص كل اما اقولو كلمه اكتبلوا معناها واعرابها ومظاهر الجمال فيها .. الحوار معاك اسوأ مما كنت اتخيل بكتيير .

    ردحذف
  26. اه سرى مخدتش بالى من الردود الى قبلو

    ردحذف
  27. (يعني نظّرت بين الالحاد والدين, وده بالضبط اللي عملته في ردي, وأخدت الاسلام كمثال لأنك مسلم وهتفهم قصدي بشكل أوضح لو جبت ديانتك اللي المفروض انك تكون عارفها كمثال, افترضت انك مسلم من آخر ردك الأول.
    " الكلام عن الاسلام هيطول وانت معندكش استعداد نهائى للسمع اصلا لانك كما قلت")

    لا انت مخدتش الاسلام كمثال .. انت فرضت الاسلام لنقضه مش اكتر

    (أعتقد انك محتاج تفهم الفرق بين النظرية والخيال :))

    كان زمان بيقولو على اللى بيقول ان النجووم زى الشمس وان الارض مش مركز الكون خيالى

    (يابني أنا قلتلك اني مؤمن بعدم وجود إله؟! أنا قلتلك اني ملحد "قوي"؟! انت اللي افترضت كدة D:, أنا مش مهتم بالموضوع أصلاً, احتمال وجوده وعدم وجوده واحد عندي, هقتبسلك من ردي القديم يمكن مقرأتوش أول مرة:
    "بس الأول لو حبيت تحطلي اسم بما انكم مهوسين بالتسميات وتصنيف الناس على أساس المعتقدات فممكن تقول عليا "لامبالي": http://en.wikipedia.org/wiki/Apatheism")

    ردك دا متناقض تماما على نقطه الاله فواضح انك بتنجز عشان تخلص

    (هههههه...... ماهو ده اللي ناقص, عرّفني يعني إيه أيدولوجية ياجهبز عصرك وأوانك, طيب..... هوضحلك قصدي إيه من الجملة اللي سيادتك مفهتمهاش, أو كسّلت تشغل دماغك وتفهمها عشان تقول الكلمتين اللي مبسوط بيهم فوق دول, أولا انا كان قصدي انك متقدرش تتعامل مع الالحاد في تكوينه كديانة, الديانة في طبعها مُزلمة للمنتسبين لها, مثلا مينفعش تقول أنا عاجبني موضوع ان محمد رسول دي بس مش عاجبني فكرة إله واحد فهبقى مسلم بس هعبد أربع آلهة, وبطبيعة الالزام دي وكون مبادئ الدين واحدة مع اختلاف الزمن تقدر بكل بساطة تجيب "تاريخ" الديانة دي وتنقضه, اللي عملته سيادتك انك جبت "تاريخ" الالحاد وفي اعتقادك ان كدة المفروض ان الالحاد ظهر بس عشان استبداد الكنائس في العصور الوسطى أو غيره, على الرغم ان تكوين فكرة (أيدلوجية) الالحاد غير ملزمة بالمرة وقوانينها مجردة ملهاش أي علاقة لا بأحداث تاريخية ولا بشخصيات بعينها, فهمت حاجة ولا ايه نظامك؟! مش عاوز أشتمك حفظا لوجع الدماغ لأنك لمض عالفاضي D:))

    كلامك دا حاجه من اتنين .. يانت جاهل بالالحاد يا انت بتستهبل .. الالحاد بالكامل نشأ من فكر شخص الناس قدته فيه زى البغبغات .. على عكس الاديان

    (:... طيب ما تسمّي صح ياعم اللي مش ساذج, وانا رديت عليك في موضوع التسمية ده بما انها حزقاك قوي كدة وعاوز تصنف الناس, والالحاد عندك بقى اللي هو فقدان العقيدة؟! هههههه... طيب)

    انا قلت مجتمعين على فكره ان مفيش عقديه .. مش بقوك عايز درس عربى!!

    (هههههه.... المقارنة هنا في كلامي في معنى Analogy مش في معنى Comparison, وبزمتك ده مش تفكير طفولي وبسيط؟! مش قلتلك انت مش راضي تشغل دماغك حتى ومبسوط بالكلام الفاضي اللي بتقوله ده D:)

    ولا حتى كنت بعمل انالوجى .. والله انت متعرف حاجه فى البطيخ

    (و فهمت يعني إيه Apatheism كنت فهمت اني معنديش مشكلة أصلا في وجود إله أو عدمه D: اقرأ الردود يابني وافهمها قبل ماترد عشان متقعدش "تغني وترد على نفسك")

    طبعا عندك مشكله والدليل ردودك السابقه كلها على فكره وجود الله .. انت بتقول ايه؟؟!!

    (ياسيدي انت لو مش متدين مصدّع دماغك معايا ليه؟! انت المفروض انك بتتناقش في إيه طيب؟! في وجود إله؟! لو كان كدة كان المفروض أول ماقلتلك اني مش مهتم باحتمالية وجود اله ولا لأ يكون النقاش انتهى لأن مفيش أصلا نقطة هناقشها هنا, لو قادر تثبت وجود إله ياسيدي اثبتلي, يمكن يكون فيك السر الباتع وتقدر تعمل اللي البشر معرفوش يعملوه في الكالم مليون سنة اللي عاشوها :)))

    يبنى انا قت انى مش متدين؟؟ قلت انى متدين ؟؟ نفس التفكير الساذج السابق

    ردحذف
  28. (لا انت مخدتش الاسلام كمثال .. انت فرضت الاسلام لنقضه مش اكتر)

    ههههه, فرده وخلاص يعني؟! بقولك جايبه كمثال تقولي لأ ده انت عاوز تنقد ديني وخلاص؟! والله ده احساسك كمسلم كون الاسلام يعنيك دون الباقي, لكن ببساطة زي ماقلتلك اخترت الاسلام من مابين الأديان لأن ده الأقربلك واللي هضمن انك هتفهم المثال من خلاله.
    ------------

    (كان زمان بيقولو على اللى بيقول ان النجووم زى الشمس وان الارض مش مركز الكون خيالى)

    ياراجل حرام عليك بقى متستعبطش, الافتراضات دي كانت مبنية على ملاحظات وتفكير منطقى, وأنا اللي عملته في ردي عليك اني نقدت اللاهوت الاسلامي منطقياً وبالشكل اللي بيسمح بيه حجم التعليق, دلوقتي بقى تقدر تقولي الملايكة المجنحة وكرسي العرش والسما السابعة دي مبنية علي إيه غير الخيال؟!
    ------------

    (ردك دا متناقض تماما على نقطه الاله فواضح انك بتنجز عشان تخلص)

    يابني اقرأ ردودي الله يصلح حالك وافهمها, عارف يعني إيه لا مبالي؟! بعتلك رابط ويكي بيديا عشان تفهم لو مكنتش فاهم, لكن شكلك مكسل أصلا تقرأ فهقتبسلك من هناك على الرغم من اني شرحتهالك بنفسي قبل كدة بس هنعمل إيه بقى التكرار بيعلم الشطار:
    " An apatheist is also someone who is not interested in accepting or denying any claims that gods exist or do not exist. In other words, an apatheist is someone who considers the question of the existence of gods as neither meaningful nor relevant to his or her life."

    هفترض انك بتعرف تقرأ انجليزي طبعاً :)
    -----------

    (كلامك دا حاجه من اتنين .. يانت جاهل بالالحاد يا انت بتستهبل .. الالحاد بالكامل نشأ من فكر شخص الناس قدته فيه زى البغبغات .. على عكس الاديان)

    هههههه... بتقول عليا ملحد وبعدين تقول عليا جاهل بالالحاد؟! هو انت عاوز تحطني في الصورة اللي انت متخيلهالي بالعافية؟! وبعدين خد تعالى هنا, الالحاد بقى هو اللي الناس فيه بتنقاد فيه زي البغبغانات؟! وحياة أهلك؟! ده على اساس انه المعتقد السائد مثلا؟! ده على أساس ان الالحاد حاجة حلوة اجتماعياً والالحاد هو الموضة دلوقتي مش التدين؟! على أساس ان الملحدين مش منبوذين في مجتمعاتهم وغير مقبولين لمجرد انهم قرروا يفكروا بنفسهم؟! انت بتتكلم وخلاص يعني؟! يعني عاوز أفهم انت شايف ان المسلمين هما اللي بيخبوا تدينهم عشان ميأثرش على علاقتهم مع أهلهم ومجتعهم "الملحدين"؟! ياشيخ روح بقى....
    -----------

    (انا قلت مجتمعين على فكره ان مفيش عقديه .. مش بقوك عايز درس عربى!!)

    ههههه...على آخر الزمن واحد يقولي عاوز درس عربي :) .... الاستخدام الشائع الخاطئ من بعض الناس ميغلبش عالمعنى الحقيقى لو حابب تتناقش صح :).... الالحاد يهتم بسؤال وجود الإله من عدمه, اللأدرية تهتم بسؤال إمكانية إثبات وجود إله من عدمه, اللامبالاة مش مهتمة بحاجة خالص.... هههههه...
    -----------

    (ولا حتى كنت بعمل انالوجى .. والله انت متعرف حاجه فى البطيخ)

    D: ماشي يابو العريف, أنا بضيع وقتي معاك بمزاجي على فكرة, بحب أتسلى مع اللي زيك
    ----------

    (طبعا عندك مشكله والدليل ردودك السابقه كلها على فكره وجود الله .. انت بتقول ايه؟؟!!)

    يابني ردودي السابقة كانت بتناقشك في فكرة وجود الاله وان منطق وجوب الواجد اللي معتمدة عليه معيب, انت فاهم حاجة؟!
    ----------

    (يبنى انا قت انى مش متدين؟؟ قلت انى متدين ؟؟ نفس التفكير الساذج السابق)

    هههههه.. متزحلقش السؤال ياعم المش ساذج, مش بتناقشني في وجود الاله منطقياً؟! أنا أثبتلك ان المنطق اللي بتعتمد عليه مش صحيح, رد عليا بقى ياسيدي واثبتلي ياجدع وانا مش هكذبك, يمكن تقدر تعمل اللي البشرية كلها مقدرتش تعمله بما انك فتك وجهبز عصرك وأوانك D:

    ردحذف
  29. (للاسف انت متعرفش الفرق بين النقد الشخصى والشتايم .. الاثنين عندك سيان عشان انت عمتا متعود تشتم عشان تنقض الشخص .. بص لردودى هتلاقينى مشتمتكش .. اما بقول عليك بمرجعيه عبثيه او بفكر فلسفى ساذج او بتعصب متخلف مش بشتمك .. لو ملاحظ فى الاولى انا شتمت المرجعيه بانها عبثيه فى التانيه انا شتمت الفكر الفلسفى ووصفته بالساذج فى التالته وصفت التعصب بالمتخلف وصفت وجهه نظرك بالساذجه ز ومتهيأليش بان اما اقول انك معندكش علم بالموضوع يبقى كدا بشتمك ..للاسف انت اولا محتاج تاخد دروس عربى عشان تفهم الكلام اما مشتمتش شخصك اطلاقا .. انا معرفكش اصلا عشان اشتمك .. والجميل فى الموضوع انك بتيجى على الهايفه وتتصدر ومردتش على بقيت الحوار اصلا.. انا اسف بس انا مش هتناقش مع شخص كل اما اقولو كلمه اكتبلوا معناها واعرابها ومظاهر الجمال فيها .. الحوار معاك اسوأ مما كنت اتخيل بكتيير .)

    D:, النقد الشخصي والشتايم؟! عارف الشتايم يعني إيه؟! ملهاش معنى في حد ذاتها, ألفاظها ممكن تستخدم في أي مكان, الشتايم ممكن تعبر عن الكره أو بغض تجاه شخص ما (زي ماهو في حالتك), ألفاظ ملهاش أي هدف غير التقليل من المشتوم, أنا عن نفس عمري ما استخدمت ألفاظ الشتيمة بالشكل ده, دايما بستخدم الشتايم كنوع من السخرية والفكاهة, حتى أصحابي بشتمهم في الرايح والجاي على سبيل الدعابة, مفيش أي سبب يخليني أكره أي حد في الدنيا حتى لو كان دماغه بهيمة P:, شوف انت بقى قاعد بـ"ـتنقد" ازاي D:

    ردحذف
  30. غريبه يعنى مردتش على ده للاسف انت متعرفش الفرق بين النقد الشخصى والشتايم .. الاثنين عندك سيان عشان انت عمتا متعود تشتم عشان تنقض الشخص .. بص لردودى هتلاقينى مشتمتكش .. اما بقول عليك بمرجعيه عبثيه او بفكر فلسفى ساذج او بتعصب متخلف مش بشتمك .. لو ملاحظ فى الاولى انا شتمت المرجعيه بانها عبثيه فى التانيه انا شتمت الفكر الفلسفى ووصفته بالساذج فى التالته وصفت التعصب بالمتخلف وصفت وجهه نظرك بالساذجه ز ومتهيأليش بان اما اقول انك معندكش علم بالموضوع يبقى كدا بشتمك ..للاسف انت اولا محتاج تاخد دروس عربى عشان تفهم الكلام اما مشتمتش شخصك اطلاقا .. انا معرفكش اصلا عشان اشتمك .. والجميل فى الموضوع انك بتيجى على الهايفه وتتصدر ومردتش على بقيت الحوار اصلا.. انا اسف بس انا مش هتناقش مع شخص كل اما اقولو كلمه اكتبلوا معناها واعرابها ومظاهر الجمال فيها .. الحوار معاك اسوأ مما كنت اتخيل بكتيير .

    طبعا انا مقرتش صفحه الويكي ومش هعرف ارد عليك اصلا عده اسباب اولها ان الحوار خد اتجاه سلبى ملوش اى لازمه وبقى تضييع وقت فعلا وثانيا انى عندى امتحان بكره ..

    ملحوظه بسيطه : انت فعلا اسوء ملحد اتكلمت معاه من ناحيه التفكيير .. اعتقد دا يرجع لعقلك الصغير او لسنك الصغير .. وانا اعتقد قلت كل المهم فى الردود الى فاتت .. انت فعلا هتحس انت ساذج اد ايه يووم اما تعمل حادثه عربيه او تقع من الدور التانى مثلا ..
    هنهى بس بالايه دى
    (ولن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا) [النساء: 141].

    الحوار كان نصو شيق ونصو ممل

    ردحذف
  31. :, النقد الشخصي والشتايم؟! عارف الشتايم يعني إيه؟! ملهاش معنى في حد ذاتها, ألفاظها ممكن تستخدم في أي مكان, الشتايم ممكن تعبر عن الكره أو بغض تجاه شخص ما (زي ماهو في حالتك), ألفاظ ملهاش أي هدف غير التقليل من المشتوم, أنا عن نفس عمري ما استخدمت ألفاظ الشتيمة بالشكل ده, دايما بستخدم الشتايم كنوع من السخرية والفكاهة, حتى أصحابي بشتمهم في الرايح والجاي على سبيل الدعابة, مفيش أي سبب يخليني أكره أي حد في الدنيا حتى لو كان دماغه بهيمة P:, شوف انت بقى قاعد بـ"ـتنقد" ازاي D:

    بردو نفس الاسلووب .. وميين قالك انى بكرهك انا قلت كدا؟؟ والفلسفه بان الشتايم لفظ ملهاش معنى والجو ده جدال على الفاضى ومش موضوعنا اصلا

    وانا مشتمتكش ومش هقولها كتير وكلامى واضح انى مش بنتقد شخصك اصلا انا بنتقد تفكيرك .. والله انت جهاز والحوار تحول ل انى بترجم الكلام اللى بقولوا .. افهم عربى يا عم

    ردحذف
  32. بالمناسبه
    قال الله تعالى ( لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَذًى كَثِيراً وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ) [آل عمران : 186]

    ردحذف
  33. هههههه... انت بتكلم نفسك يابني؟! مش شايف الردود اللي فوق دي ولا إيه؟!

    وأنا سعيد الصراحة ان الحوار أخد اتجاه سلبي بالنسبالك :), معناها ان الكلام اللي حافظه خلص.

    وشكراً على رأيك فيا وان كنت مش مهتم, واتعود بعد كدة متبقاش توجع دماغك مع العقول الصغيرة الساذجة D:...

    والمهم انك قمت بالسلامة من حادثتك وبقيت مؤمن, خليلك الآخرة ياسيدي وروح اعتكف وسيبلنا الدنيا :)

    ردحذف
  34. (قال الله تعالى ( لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَذًى كَثِيراً وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ) [آل عمران : 186])

    مسكين والله, انت عايش دور المسكنة ليه يابني؟! عمال تقول انا بشتمك أنا بشتمك, فين الشتايم دي ياعم؟! دي نقد شخصي P:

    ردحذف
  35. انا شهدت واحد ملحد دلوقتى على الحوار .. انت عارف قلى ايه ؟؟ قالى ان حجتو ضعيفه جدا ومش عارف يرد عليك .. عايز تتكلم مع حد تعالى اتكلم معايا انا .. والحوار باتجاه سلبى لانك تافه مش اكتر ( ايوا دى شتيمه ) وفعلا قدمتلى نصيحتين جامدين .. موجعش عقلى مع العقول الصغيره الساذجه واهتم بالاخره واسيبلك الدنيا .. انا مشترك فى موقع الحاد كبير جدا ( تقريبا اكبر موقع) وبتناقش معاهم باسلوب جيد جدا .. وبصراحه اقلهم احسن منك مليون مره .. والردود مشفتهاش عشان معملتش ريفريش للصفحه يا ذكى..

    ردحذف
  36. ههههههه... والله انت عسل يابني, كويس انك لقيت "الملحدين" اللي في مستواك العقلي.

    ردحذف
  37. مسكين والله, انت عايش دور المسكنة ليه يابني؟! عمال تقول انا بشتمك أنا بشتمك, فين الشتايم دي ياعم؟! دي نقد شخصي P:

    لو دا اللى انت فهمتو من الايه وفهمت ان دا اللى قصدى بيه يبقى معلش بكره تكبر وتفهم صح ..
    وعلى فكره انت افترضت ان عربيه خبطتنى او وقعت من عماره ودا محصلش .. نفس اسلوبك الساذج .. وفعلا انا سعيد انى لقيت اى شخص مهما كان فى مستوايا العقلى .. انت محتاج واحد 15 سنه يكلمك ..

    ردحذف
  38. هههههه... انا لا افترضت ولا بتاع ياعم, مش قادر حتى تفرق بين السخرية والجد؟! أصل أسلوب التهرب بتاعك ده عسل فشخ وعجبني, خصوصاً الحتة بتاعت الملحد دي, والله انت راجل عسل ودمك خفيف D:

    ردحذف
  39. ايوا يا عم انا عسل ودمى خفيف مش من ذوات الدم البارد زيك :P
    وياعم لو انت مش مصدق بوجود اله هتصدق ازاى بوجود واحد صحبى ملحد هههههههههه
    ولا لازم الدليل القاطع الصارم الصارخ ان ليا اصحاب ويكون دليل علمى مصدق عليه من اعلى مراكز الابحاث؟؟ :D
    عمتا روح ربنا يهديك

    ردحذف
  40. كفايه عليك اوى كدا زهقت منك اصلا :D مع الف سلامه والكلب داعيلك

    ردحذف
  41. هههههه.... لا أبداً مطلبتش دلايل ياعم, الملحدين على قفا من يشيل, ونظرتي ليهم زي نظرتي للمتدينين بالضبط, كل واحد واخد طرف, خصوصاً اللي مسلمين تسليم قاطع بعدم وجود اله, ولا ده عارف يجيب دليل مطلق ولا ده عارف يجيب دليل مطلق, وكله بيتكلم كلام في الفاضي زي مانت كنت بتعمل من شوية, والاتنين شاغلين نفسهم بحاجات ملهاش أي أهمية أصلاً وتراث وبواقي من البشر الأولين :), وقلت بتتهرب لأن ببساطة مردتش على كلامي وكل اللي رديت بيه هو اتهامي اني بشتمك واني صغير واني بتاع, وده مش عاوز أسميه عقدة نفسية مثلاً بس على الأقل موقفي واضح جداً وكلامي أوضح, حابب ترد عليه من غير ماتقعد تعظم في مواهبك وعقليتك الفذة وتتهمني بالسذاجة والغباء والصغر يبقى تمام ممكن أحترمك, غير كدة هتلاقيني قاعد بهلّس وأتسلى عليك زي مانا قاعد بعمل دلوقتي :*

    أما إذا كنت مهتم تعرفني شخصياً فصدقني آخر حاجة ممكن تفكر تعرفني من خلالها هي "الدين" لأنه في قاع اهتماماتي أو ملوش مكان فيها أصلاً :)

    ردحذف
  42. وسعيد جداً انك هتحل عن سمايا على فكرة :)

    ردحذف
  43. هممم اخر رد هردوا عشان انت رديت باحترام مفاجىء .. انا شخصيا انتقدتك اكتر من اى ملحد عشان فكره الغير مهتم اللى انت فيها .. انا اكره السلبيه اكتر من اختيار الجانب الخاطىء.. سلبيتك تخلينى مش عارف اكلمك .. اثبتلك حاجه انت مش مهتم بيها ازاى؟؟ لو اهتميت دا صح او غلط ممكن تنحاز لجانب.. وانا هعرف انت سلبى ولا لأ من جمله واحده بس انت رد عليها انا مش محتاج اجابه .. انت رحت التحرير او كنت ناوى تروح ؟؟ لو اه يبقى انت بتشتغل نفسك وش بفكره عدم الاهتمام دى وانصحك تفكر تانى .. لو لأ انصحك بالتفكير للانحياز لجانب .. ولو انت اللى ملاحظ انت فى البدايه سبت كلامى كله وقعدت تهاجمنى عشان انا استخفيت بيك وبوجهه نظرك ودا هوا اللى عقده نفسيه .. والدليل حابب ترد عليه من غير ماتقعد تعظم في مواهبك وعقليتك الفذة وتتهمني بالسذاجة والغباء والصغر يبقى تمام ممكن أحترمك, غير كدة هتلاقيني قاعد بهلّس وأتسلى عليك زي مانا قاعد بعمل دلوقتي :*

    دى عقده نفسيه واعتقد برده بسبب سنك الصغير لان انت حاسس انك حاجه فى وسط الناس الى انت عايش فيهم وخصوصا انك مش من القاهره مثلا فانت بتكره جدا ان حد يسفه منك لانك حاسس انك حاجه .. والثقه بانفس الزائده بردو نوع من انواع السلبيه .. فكر فى كلامى بالانحياز لجانب حتى لو الالحاد .. بس بط سلبيه

    ردحذف
  44. مش هحل عن سماك بالسرعه دى .. :P

    ردحذف
  45. اه وقلتك قبل كدا ان المشكله ان عندى امتحان دا اولا وثانيا ان الكلام مش محتاج الرد عليه ..

    ردحذف
  46. ههههه..... موقفي هو ان "الدين" أو"سؤال وجود إله من عدمه" ملوش أي لازمه وفكرة وجود إله أصلا رواسب خلفتها رغبة البشر في التملك, حابب ترد عالموضوع ده رد, لكن كل اللي انت كنت بتحاول تعمله قبل كدة انك تسمّع اسطوانة مشروخة وعاوز بكل بالقوة تحطني في القالب بتاع الرد ده, ولما اتزنقت قلبتها مسكنة وكلام فاضي, سلبيتي عمرها ماكانت في صورة أنانية :) لو تعرف تفرق بين الاتنين ببساطة هتفهم أنا بعمل إيه في حياتي, وبعدين عاوز أفهمك ان سخريتي منك مش مهاجمة, أنا ببساطة بسخر من أي حد بيسيبلي الفرصة اني أسخر منه, لو مكانش كلامك فاضي مكنتش سخرت, بسيطة وواضحة الفكرة أعتقد, فكرة انك ترجع عليا وتقول عقدة نفسيك واصرارك على فكرة "المدينة" دي بيخليني أشفق عليك فعلاً, وفكرتك عني اني حاسس اني حاجة بتخليني أشفق عليك أكتر وأكتر, أنا معتقداتي واضحة جداً وصريح وصادق جداً في كل كلامي وأفعالي ومتهمنيش صورتي عند الناس أو الناس شيفاني سفيه أوغيره, وصدقني انت متعرفش أي حاجة عني أو عن الوسط الاجتماعي/الثقافي اللي انا عايش فيه فمتبقاش أهبل وتقول كلام ملوش مكان يبين مشاكلك النفسية :)

    ومقلتليش على الامتحان قبل كدة P:... ومش عاوز منك رد لأني مش مهتم برأيك أصلا من أول رد ليك بس كنت بتسلى زي مابقولك, دياما المناقشات الفاضية اللي زي دي بتبقى مادة خام كويسة لكتابات بعد كدة D:

    ردحذف
  47. انا قلت قبل كدا على الامتحان ودا دليل انك مش بتقرا الكلام اللى مكتوب اصلا.. شكرا جدا على تضييع وقتى معاك انت عارف بين المذاكره بحتاج حاجه للترفيه عن نفسى وانت كنت افضل من اى سيرك ممكن ارفه عن نفسى فيه ..انا فعلا اللى بشفق عليك بشتى الطرق الكلام فعلا واضح وباين مين اللى حجته اقوى من التانى بس انت غرورك ونزعه الطفواله والمراهقه اللى عندك مش هتخليك تعترف بدا ابدا .. وكمان غير معروف الاول اللى نفخك بالمعنى الحرفى للكلمه وخلاك تلعق دبر الشطان فى الاخر اكبر دليل .. ومشكلتى النفسيه الوحيده ان بيبقى عندى امل ان حثاله المجتمع امثالك بيبقى فيهم امل يتغيروا بس طلع مستحيل متحاولش ترد على الكلام دا لان انا مش داخل تانى مدونه الفكر الرجعى الساذج دى .. تمتع بالجحيم و دبر الشيطان هناك .. مع ندمك لظهور الحقيقه امامك يا ساذج

    ردحذف
  48. ههههه..... ورديت عليها قبل كدة على فكرة وده دليل على انك مش عارف تفرق بين الجد والسخرية أصلا, عالعموم أخيراً هتحل عن سمايا ياشيخ, المهم تكون نفسيتك مستريحة, مفيش حاجة تستاهل الزعل D:

    ردحذف
  49. رائع، لم أضحك منذ زمن هكذا.
    حسناً يا أخ ملحد، اقصد لامبالي كما تحب أن تسمي نفسك، و الامبالاة قد تتضمن أشياء أخرى غير الدين بالتأكيد، فبما أنك لست مبالياً لأهم شئ، لإاستطيع تخيلك الان و انت تسير عارياً في الشارع، مرتدياً نظارة ورابطة عنق، مممم و"شبشب حمام" ومن يبالي؟ فليذهب الناس للجحيم، لماذا عليك أن تتقيد بتلك القيود الحقيرة التي فرضها عليك المجتمع و العقل و التي تتمثل في ارتداء الملابس؟ أنا معك في هذه النقطة
    من الرائع أن تحل مشاكلك بالهروب منها، طريقة سهلة و فعالة لراحة البال، لماذا على أن أصدق أن هناك ملائكة واله؟ هل هناك مايثبت ذلك؟ اليست المخلوقات ذات الأجنحة التي تحمل العرش مثلها مث حكايات ألف ليلة و ليلة؟ لا، لاتبحث أساساً عن اجابة، فلترفضها جميعاً، أو لنخفف من وطأة الأمر فلنقل أننا لا نبالي،و ماذا لوكان هناك مالفرق؟ ماذا لو كان هناك حياة أخرى ما الفرق؟ ثم لماذا لا نسلم أنه كما أن الاله خلق كل شئ أنه مخلوق أيضا؟ و لماذا لا نسلم أن هذا الكون وجد كله بكل نظامه تلقائياً، أو " بالبركة" ؟ ما الحاجة لوجود اله اذن؟ ألست أنت من تنظم ضربات قلبك و التنفس و حركات الأمعاء اللاارادية، و عمليات الهضم و عمليات الاخراج في جسمك؟ ثم ألست أن من يتحكم تطور الأجنة للكائنات المختلفة و تماسك الذرات و دوران الكواكب، أو هل نقول أنها تتحكم بنفسها؟
    من الرائع أن نتخيل انفجاراً حدث في مطبعة نتج عنه الانجيل ككتاب و القرآن ككتاب، ثم شرح النظرية النسبية لأينشتين ككتاب، و تفاصيل استنساخ النعجة دوللي ككتاب، نعم كل هذه الأشياء نتجت من تلقائها كلمات و أفكار بمجرد هذا الانفجار الاعجازي في المطبعة، الكون كله نتج بهذه الطريقة، اذن ما الحاجة لاله أساساً؟

    الخلاصة: يا ابني انت لسه صغير(مش عارف الكلمة دي بتضايقك ليه) المهم، مهما بلغ علمك أو أفكارك أو تصوراتك فمش هتعدي، لأ ، مش هتقرب للدكتور مصطفى محمود، اللي عاش 30 من حياته بس علشان يجاوب على أسئلتك دي، كل مناقشاتك دي قالها و هو عنده 13 سنة و اطحن من كل اللى حواليه، بس هو مكنش (لا مبالي) هو دور على الحقيقة بنفسة، جرب كل المذاهب الفكرية، كل الأديان ، الالحاد ، كل حاجة و بعد 30 سنة لخصلك تجربته في كتابين (وان كنت مش موافق على بعض النقاط فيهم) :
    1- حوار مع صديقي الملحد
    2- رحلتي من الشك للايمان
    ان كنت فعلا عايز تفض الحوار ده اقرأهم، وده هيجيبلك من الاخر علشان من الواضح أنك مش مدرك خطورة الكلام اللي بتقولة

    مش هتقرأ ؟ فلتذهب للجحيم و لتشرب بول الشيطان !
    انتهى .

    ردحذف
  50. هههههه... وإيه اللي عرفك اني مقرأتهمش اساساً؟!... في الحقيقة كلامك التالي أثبت جداً نظرتي فيكم وده كل اللي عاوزه:
    ( مهما بلغ علمك أو أفكارك أو تصوراتك فمش هتعدي، لأ ، مش هتقرب للدكتور مصطفى محمود، اللي عاش 30 من حياته بس علشان يجاوب على أسئلتك دي، كل مناقشاتك دي قالها و هو عنده 13 سنة و اطحن من كل اللى حواليه)

    أهو مفيش تعريف أجمل من كدة للرجعية والتبعية العمياء؟! يعني بما انه "عاش" 30 في حياته يفكر في موضوع ما يبقى ألغي عقلي وبكل بساطة أتبعه, انت بتفكر ازاي يابني انت؟! حتى لو بمنطقك ده كان من الأولى تتبع فلاسفة "أحسن" منه وقضوا سنين أكتر يفكر في الموضوع ده, ليه متبعتش كلام سارتر مثلا ولا برنارد شو ولا ريتشارد دوكينز ولا سيرجين ولا غيره ولا غيره, هههههه... انت بتقرأ وفاهم اللي بتكتبه ولا بتكتب أي كلام وخلاص؟!
    ----------

    (حسناً يا أخ ملحد، اقصد لامبالي كما تحب أن تسمي نفسك، و الامبالاة قد تتضمن أشياء أخرى غير الدين بالتأكيد، فبما أنك لست مبالياً لأهم شئ، لإاستطيع تخيلك الان و انت تسير عارياً في الشارع، مرتدياً نظارة ورابطة عنق، مممم و"شبشب حمام" ومن يبالي؟ فليذهب الناس للجحيم، لماذا عليك أن تتقيد بتلك القيود الحقيرة التي فرضها عليك المجتمع و العقل و التي تتمثل في ارتداء الملابس؟ أنا معك في هذه النقطة)

    طيب هو نظرتك للـ"ملحد" انه عديم الأخلاق؟! D:... هههههه..... دايما بتتخيلوا مخالفيكم في الرأي بالصورة اللي ترضيكم, مش هعلق على كلام في مستوى ردح نسوان المساطب D:
    ----------

    (من الرائع أن تحل مشاكلك بالهروب منها، طريقة سهلة و فعالة لراحة البال، لماذا على أن أصدق أن هناك ملائكة واله؟ هل هناك مايثبت ذلك؟ اليست المخلوقات ذات الأجنحة التي تحمل العرش مثلها مث حكايات ألف ليلة و ليلة؟ لا، لاتبحث أساساً عن اجابة، فلترفضها جميعاً،..............
    من الرائع أن نتخيل انفجاراً حدث في مطبعة نتج عنه الانجيل ككتاب و القرآن ككتاب، ثم شرح النظرية النسبية لأينشتين ككتاب، و تفاصيل استنساخ النعجة دوللي ككتاب، نعم كل هذه الأشياء نتجت من تلقائها كلمات و أفكار بمجرد هذا الانفجار الاعجازي في المطبعة، الكون كله نتج بهذه الطريقة، اذن ما الحاجة لاله أساساً؟)

    ومن قال أني أتهرب؟! كل مافعلته هو وضع "الدين" في مكانه الطبيعي والحقيقي, الدين بالنسبة مثلها مث الاساطير القديمة وأتعامل معها بنفس الأسلوب, ما المبهم في ذلك؟! أما بخصوص المنطق والفطرة وهذا الكلام فقد رددت عليه مسبقاً, منطقياً لا يوجد أي دليل على وجود إله, وبالنسبة لي العلم والمنطق أكثر اقناعي لي من حكاوي قبل النوم, دعني أسألك سؤالاً, لماذا لا تؤمن ببابا نويل؟! أو أمنا الغولة؟! أو أبو رجل مسلوخة؟! أو البعبع المختبئ تحت سريرك؟! هذا بالضبط هو شعوري تجاه الأديان, ولست بحاجة لاتخاذ موقف تجاها, فقط استمتع بحكاويها ومناقشة المؤمنين بها :)
    -------------

    (مش هتقرأ ؟ فلتذهب للجحيم و لتشرب بول الشيطان !)

    ماتسيبك من الكلام المفرغ وردح نسوان المساطب ده لو عاوزني أحترمك D:

    وعاوز أوضحلك اني مناقشاتي معاكم مجرد تسلية لتأكيد نظرتي فيكم, وبرضة فرصة لخلق مادة خام كويسة عن شخصياتكم :)

    ردحذف
  51. أحا أنا بضحك فشخ من ساعتها دا أنتم مسخره فشخ كلكم على بعضكم و ربنا

    ردحذف
  52. هههههههه...... تعالى انت كمان ياعم الجامد الانترنتاوي نتمسخر شوية, ماانا فتحت المدونة عالبحري لكل الفتكين والفهالوة خلاص D:

    ردحذف
  53. ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    كفاية عليك كده.

    ردحذف
  54. D: هههههههه, لأ, ناقص علامتين استفهام....

    ردحذف
  55. عندى تعليق بسيط بس الأول (انا غير معروف جديد ) : ذكر غير معروف الاول لكتاب الشخص اللى امن بوجود اله وذكر الشخص اليابانى التانى لمصطفى محمود دا مش معناه انهم مسلمين بيهم بالتبعيه العمياء . والدليل ان الشخص اليابانى التانى قللك على الرغم من اعتراضى على بعض النقط فيهم .. دا معناه انو مش مسلم بالكلام . بكل بساطه الكتب دى عباره عن experience لناس مروا بتجارب انت اكيد مش هتمر بيها .. اعتبر ان شخص سافر امريكا بيقولك انا شفت كذا كذا كذا .. دا مش معناه انك تسلم بكلامه بس هتاخد انطباع شامل عن الموضوع ودى نفس فكره الكتب .. شوف الناس دى مروا ب ايه واكييد هتستفيد وفكر فى الكلام مش اكتر محدش قال نسلم بالكام . بص هقولك اقتراح يا احمد وانت لو عايز تنفذوا اوك مش عايز براحتك .. بما ان اسمك احمد فاكييد انت متربى على الاسلام فانا اقتراحى انك تحط نفسك على الحياد تماما وتدخل تصلى ركعتين تدعى فيهم وتقول يا رب لو انت فعلا موجود اثبتلى !! وادعيها من قلبك واهم حاجه انك تبقى نيتك انك عايز تعرف فعلا الاه موجود ولا لأ وهيحصل حاجه من اتنيين يا هيحصل اثبات فعلا وساعتها ممكن تغير رأيك يا مش هيحصل وساعتها استمر باقتناعاتك .. انا مش عارف انت هتبص للاقتراح ازاى بس لازم تفهم انك مش هتخسر حاجه نهائى لو جربت بالعكس دا ممكن تستفيد .. طبعا انا مش بقو ان ممكن معجزه سماويه تحصل .. بس اثبات ربنا ليك ممكن يبقى بموقف حصل قدامك مستحيل يحصل بدون وجود اله .. او لو مثلا ربنا بيحبك او رايدلك الهدايه ممكن يجيلك مثلا الرسول فى المنام .. واعتقد ان لو جالك الرسول فى المنام مثلا هتصدق لان اكيد مش شبح .. صح ولا ايه؟؟ :)

    ردحذف
  56. بالمناسبه مش معنى الكلام دا انى بنصحك عشان انت مش بتحب النصيحه .. بس انا بقترح عليك اقتراح مش اكتر .. سلام انا نازل اصلى الجمعه :)

    ردحذف
  57. أنا كان تعليقي على النبرة الواضحة من صياغة كلامه, خصوصا الجزء ده:
    ((المهم، مهما بلغ علمك أو أفكارك أو تصوراتك فمش هتعدي، لأ ، مش هتقرب للدكتور مصطفى محمود، اللي عاش 30 من حياته بس علشان يجاوب على أسئلتك دي، كل مناقشاتك دي قالها و هو عنده 13 سنة و اطحن من كل اللى حواليه))

    مع ملحوظة اني قرأت كتبه فعلا زمان أيام ماكنت مهتم بالأديان نوعاً ما وجزء من أفكاري في الحقيقة احتمال يكون اتأثر بيهم بشكل ما وده اللي خلاني أضحك على تعليقه أكتر لأن ردوده توحي بأنه مقرأهمش أصلا D:, كل التعليقات و"الحوار" اللي فوق ده أبعد ما يكون عن الجدية في أي حاجة وانا معتبرها مجرد فرصة للتفكه والتسلية, ومعتقدش ان الحوار هيبقى جاد بالطريقة دي.

    شوف أنا مش عاوز أضحك على تعليقك عشان انت شكلك محترم بس هديلك مثال كدة وعاوزك تحكم, تخيل واحد مسيحي قالك كدة:
    "انا اقتراحى انك تحط نفسك على الحياد تماما وتدخل الكنيسة تصلى وتدعى فيهم وتقول يا رب لو المسيح ابنك فعلا موجود اثبتلى !! وادعيها من قلبك واهم حاجه انك تبقى نيتك انك عايز تعرف فعلا المسيح ابنه ولا لأ وهيحصل حاجه من اتنيين يا هيحصل اثبات فعلا وساعتها ممكن تغير رأيك يا مش هيحصل وساعتها استمر باقتناعاتك .."

    D:

    ردحذف
  58. كلامك صح وانا ساعتها هقعد اضحك فعلا .. بس مش دا كان قصدى .. لو لاحظت انا فى اول جمله خالص قلتلك (بما ان اسمك احمد فاكييد انت متربى على الاسلام) .. انت عارف لو مسيحى كنت هقلك اللى انت كاتبه .. لو يهودى كنت هقولك روح المعبد .. انا قصدى انك فصلت بين الدين والاله .. وتعرف حاجه بقى . انا لو عندى نسبه شك ولو واحد فى الميه فى المسيحيه انها صح والله كان زمانى سمعت كلامه. :)

    ردحذف
  59. اه وبالمناسبه .. مش عشان الشخص اللى قدامك كان بيتكلم بطريقه سخريه او بيهاجمك دا معناه ان كلامه لازم يبقى غلط :) والدليل انك انت كمان عملت كدا اما جيت ترد الهجوم .. انا مش بغلط حد فيكو بس بقول ان انتو الاثنين اسلوبكو مش حلو ودا برضو مش معناه ان انتو الاتنين كلامكو غلط .. من الاخر مهما كان لازم تسمع اللى قدامك مهما كان اسلوبو.. دا مبدأى

    ردحذف
  60. الأول بس عاوز أقولك ان افتراضك المبني على اسمي ملوش أي معنى الحقيقة, بالاضافة ان معنديش أدني شك في ان أي ديانه من الموجودين صحيحة D:
    حتى لو اتأكدت من وجود خالق -ودي حاجة البشر عجزوا عن الفصل فيها طول الكام مليون سنة اللي اتوجدوا فيها- فآخر حاجة ممكن آآمن بيها هي الديانات الحالية, لأن لو فيه خالق فعلا مهيكونش بغباء وعنصرية وانتهازية الديانات الحالية وطقوسها -آسف لو الكلام ده فيه إساءة بس دي الحقيقة-, انا بتعامل مع الأديان بالضبط زي أي ظاهرة اجتماعية تانية وببص عليها من منظور التاريخ زيها زي أي حاجة تانية برضة, عاوز تقنعني اقنعني باللغة المشتركة اللي بينا اللي هي المنطق لكن متقوليش روح صلي وكلام فاضي من ده -معلش بس هو كلام فاضي فعلاً وملوش معنى حقيقي-, وبخصوص اسلوب الحوار فانا وضحتلك تماما أسبابي للاشتراك في الحوار ده أصلا, لأن الأديان في قاع اهتماماتي زي ماقلت قبل كدة بالاضافة ان الأطراف المشاركة في الحوار دايما بتكون هبلة زي مانت شايف كدة :) هي مجرد تسلية وفرصة لخلق مادة خام, مثلا زي الحوار مع طفل بيحاول يقنعك انه شاف البعبع اللي في الدولاب :).

    ومين قالك اني ضد السخرية أو اني مش واخد الحوار بجدية عشان "أسلوب" الناس, لا أبداً, عشان "أفكارهم" :) أنا معروف وسط اصحابي أصلا بطول اللسان والصراحة الساخرة دايما.
    برضة آسف تاني لو كلامي فيه اساءة بس ده رأيي بصراحة ومن غير تجميل.

    ردحذف
  61. لأا طبعا مفيش اساءه وانا كدا كدا مجبر انى احترم رأيك :) عمتا للاسف الموضوع منطقه هقولك كلام انت هتضحك عليه على نظام وغرار (تأمل) .. منطلق الاديان فى حد ذاته مش واضح بس لو تأملت مثلا الكتب السماويه كلها ( ما عدا المتحرفه ) هتلاقى فى اعجاز علمى ضخم جدا على كلام من 1400 سنه او من 2011 سنه .. الاعجاز العلمى دا شخص زى مصطفى محمود قدمه باستفاضه فى برنامجه العلم والايمان .. طبعا انت هتقولى ان دا مش دليل وانا مش بقولك ان دا دليل .. انا بقولك هتلى انت منطق يقول ان الكتب دى اتعملت من الفتره الزمنيه دى وفيها كل الحاجات العلميه دى اللى اكييد مأكتشفتش من 1400 سنه .. انا بكلمك طبعا على اساس ان انت عارف ان فى اعجازات علميه فعلا فى الكتب السماويه .. لو انت مش مقتنع بكدا فا دا نقاش تانى :).. اخر حاجه هقولك حاجه غريبه جدا مخليانى متطمن .. ولنفترض ان انت اللى كلامك صح وانا الى غلط فانا كدا كدا مفيش حاجه هخسرها لان مش هيبقى فى اله هيحاسبنى على كلامك فا كل الموضوع انى عند الموت هحس انى كنت ساذج .. اما لو انا اللى طلعت صح وانت غلط .. انت عارف بقى :D

    ردحذف
  62. يعني انت باني إيمانك على "الاعجاز العلمي" و"خوفك" ان الدين يكون صح؟!, على فكرة انت معندكش حصانة في موضوع فرض خطأي دي, لأنك برضة في نفس الموقف.
    افرض المسيحية ولا البهائية هي اللي صح, ساعتها انت عارف بقى, ملاكش حق تبقى متطمن أبداً D:

    هطلب منك تحترم عقلك شوية :)

    وموضوع "الاعجازات العلمية" ده مضحك جداً الحقيقة, وانا مش عاوز أتناقش فيه عشان مدخلش في التفاصيل, لكن أحب أقولك اني ممكن ألاقي "اعجازات علمية" في كتاب الموتى زيها زي أي كتاب تاني حابب أطلع منه اعجازات بما ان الموضوع قابل للتأويل والتفسير والكلام مبهم جاهز ومش ناقص غير رقص حواليه, المبدأ غير موضوعي بالمرة والعلم برئ منه بكل الصور, بالاضافة للاختلاف الشاسع بين الاتنين, العلم مبني بشكل أساسي على الاقتناع بعدم المعرفة والبحث عن أجوبة ومعرض دايما للخطأ ومفيش فيه مطلق في حين الدين في نهاية الطرف الآخر مبني بشكل أساسي على الاقتناع بتملك المعرفة كلها دون الآخرين "المحرفين زي ماقلت انت" ووجود أجوبة جاهزة مفصلة ميحقش لك تفكر فيها بعقل وغير مسموح باتهامه بالخطأ أبدا, والربط بين الاتنين في الحقيقة أغبى خطوة عملها المتدنين لأنها ببساطة هتكشف مشاكل دياناتهم مع الوقت ونوعاً ما بتلفت انتباه المتدينين ان فيه حاجة اسمه "علم", هوضحلك بمثال افتراضي لأني مش عاوز أجيب أمثلة واقعية وأدخل معاك في مناقشات ملهاش لازمة, افرض مثلا ان عالم ما أعلن انه اكتشف اكتشاف ما مطابق لوصف معين في كتاب ديني, والمتدينين هللوا بقى وبتاع وقالوا شوفوا الاعجاز "زي مابيحصل في الحقيقة" وبعدين فجأة طلع عالم تاني واكتشف حاجة تانية تنفي اللي اكتشفه الأول؟! بكل بساطة هدمت فكرة الدين لو كنت بنيت ايمانك على حاجة زي كدة لأن ربط المطلق بالنسبي وربط الأفكار المجردة والأجوبة الجاهزة الغير قابلة للاتهام "بالنسبة للمقتنعين بيها" بعالم مادي مفيش مكان فيه للتأويل أو الكذب -متقدرش تغير حقيقة انه مستحيل القمر ينشق مثلا- أو ان الشمس تكون فوق الرؤوس, لكن بكل بساطة في الحالات دي هتبعد العلم وتقول ده ربك ويقدر يعمل كل حاجة, وفي الحالات اللي يظهر العلم فيها ولو بصورة من الصور قريب من تفسير ما لنص ديني تطلعوا تهللوا, أتمنى تكون فكرتي وصلت D:

    ردحذف
  63. اه وصلت كدا فهمتك .. بس فى نفس الوقت اتحداك لو طلعت موضوع علمى واحد تنافى مع الدين الاسلامى خاصه ويكون مؤكد وموثوق فيه .. انا شخصيا دورت كتييير اوى ومش لقيت وخصوصا عى مواقع الملحدين ( مش بقول انك منهم بس هما بيعتمدوا بردو على منطق العلم زيك )
    كل المواضيع اللى لقيتها حاجات عبيطه و fuzzy .. من الاخر تحس انهم بيتلككوا عشان يطلعوا غطه فابيطلع الموضوع مفكك جدا .. طبعا دا بغض النظر عن المواضيع اللى بيهرجوا فيها واللى بيألفوها هما عن ( المرأه اللى اتسخطت قرد عشان داست على القرءان) و (الراجل اللى اتحول لخفاش مجنح عشان سب الرسول ) و ( النبات اللى لقوا عليه كلمه الله ) والجو دا .. اكيد انت عارف :D
    وطبعا المتدينين بيصدقوا المواضيع دى وبيعدوا ينشروها فى كل المنتديات الدينيه وتلاقى بقى كلو (سبحان الله فيما خلق ) .. طلعا انا معاك ان مش كل حاجه نسلم بيها .. بس حط لنفسك على جنب جزء بيقلك ان ممكن الاثباتات العلميه للاعجازات حقيقيه والى انا لسا مش متخليه زى مثلا انشقاق القمر ممكن يلقولوا سبب علمى او اثر بعد كدا .. وبردو انا عند كلامى .. طلعلى حاجه تخرم عينى كدا تقولى دينك غلط .. حاجه ثابته ومؤكده واثبات واضح وصريح .. مش طريقه الملحدين بتاعه (دا القرءان بيقول ان سيدنا سليمان بيكلم النمل واثبت علميا وعمليا ان النمل مبيتكلمش ) فاهم قصدى؟؟
    وزى منت بتقول ان ممكن نظريه تيجى تهدم الاولى فا ممكن تيجى نظريه تهدم استحاله شق القمر او اى سبب كان

    بالنسبه للجزء اللأول فا افهم قصدى انا فاصل الدين عن الاله .. بمعنى ان ولنفترض جدلا وجود مذهبين بس فى العالم .. كذهب وجود الاله ومذهب عدم وجوده .. فا بتوع المذهب الأول مش فارق معاهم حاجه لو طلع المذهب التانى صح والعكس صحيح .. مكنتش بتكلم على الدين الاسلامى خاصه .. وطبعا جزء منى خايف ودا طبيعى مضحكش عليك بس صدقنى دا ملوش ادنى علاقه تماما باقتناعاتى .. يا ريت متكونش زهقان من كلامى لو زهقان قو وهسيبك فى حالك :)

    ردحذف
  64. العلم كله بمجمله يتنافي مع الدين قلباً وقالباً, أي دين, زي ماوضحتلك قبل كدة, كلاً منهم في أبعد طرف عن الآخر, لو كلمتك عن تفاصيل دين بكل بساطة هتقول الكلام اللي انت قلته فوق ده, أنا ممكن بكل بساطة أخترع دين جديد وأروح لقبايل البوشمن مثلا وأقولهم فيه ان الشمس والقمر بيلعبوا كورة بالقمر بعد الظهر, وبعديها بسنين العلم ينتشر في المنطقة دي ويعرفوا ان فيه حاجة اسمها مدارات وساعتها واحد يظهر و"يأوّل" كلامي ويقول انه كان مجاز عن حركة القمر ومدارها ويقعدوا يرقصوا حواليه انه "إعجاز علمي" ... إلخ إلخ, ببساطة لو بصيت بواقعية وصراحة لكل حاجة هتلاقيها كلام فاضي, لو عاوز تشوف أدلة فعلية لتعارض إدعاءات الدين في الأمور المادية وإكتشافات العلم فالانترنت عندك فيه كل اللي ممكن تحتاجة عشان تدور, لكن أشك انك هتبص للأمر على طبيعته لأنك بكل بساطة حاولت تقارن بين حاجة أعطتك أجوبة جاهزة مطلقة وتانين معندهمش أجوبة ومبيعترفوش غير بالواقع والمنطق والعقل.

    بالإضافة أنا مش محتاج أثبتلك حاجة أصلا, تعالى اثبتلي انت ادعاءاتك :), انت عامل زي اللي بيقول "بابا نويل موجود, اتحداك تثبتلي عكس كدة", اثبت انت كلامك, انت اللي قلت مش أنا :)

    ومين قالك تاني اني "مؤمن" بعدم وجود إله؟!, أنا بكل بساطة غير مهتم من الأساس باني أبص للحياة من منظور وجود خالق أو كيان حكيم أعلّق عليه سبب وجودي, لأن واضح جداً حتى لو كان فيه خالق فهو غير مهتم بالمرة باللي "خلقهم".

    وبعدين أنا لا زهقان ولا حاجة ياسيدي, أصلا النقاشات اللي زي دي جاية في وقتها لأن الجزء اللي بكتبه حالياً من رواية "وهكذا سقط" فيه حوارات كتير بين متدينين وهتفيدني في الاعتماد عليها كمرجع ومادة خام :)

    ردحذف
  65. الخلاصة انت عيل مسفسط و مش لاقي حاجة تقولها

    ردحذف
  66. الكون المرئي يمثل 5% من الكون الموجود بالفعل، 30% من الكون الفعلي عبارة عن Dark matter أما ال65% الباقين يمثلون Dark Energy ، وجود الكون يعتمد على التوازن بين هذين العنصرين ، أحدهما تبني عليه المادة المرئية (Dark Energy) والاخر يمزقها Dark matter، المادة المرئية المكونة للكون الذي نراه، الأشياء التي صنعنا منها هي الذرات، تتكون بدورها من الكترونات و نواة، التي تتكون من نيوترونات و بروتونات، و التي تتكون بدورها من quarks وهي ستة أنواع، اذا نظرنا بداخل ال quarks لا نجد شيئاً لأنها ببساطةعبارة عن Strands of Energy، هناك أربع قوي تحكم تماسك هذا الذرات ببعضها، وأي تغير في نسب هذه القوي مهما قل يؤدي الي فناء الكون المرئي لحظياً، وبالطبع نحن،1- الجاذبية،2- الالكترومغناطيسية،3- الطاقة النووية الضعيفة التي تحكم عمر النصف لانشطار المواد المشعة،4- ثم القوى النووية القوية و المسئولة عن تماسك ال Quarks المكونة للبروتونات، بعد هذه النظرة الضيقة جداً والعامة جداً والمختصرة جداً على الكون ككل

    السؤال الان:
    1- كيف وجد كل هذا؟
    2- كيف يتم حفظ التوازن بين كل ما سبق منذ 13.8 مليار سنه وهو عمر الكون الذي نعيش فيه (بالرغم من انه ليس الكون الوحيد الموجود) ؟

    ان كنت ستجيب أريدأن أستمع لاجابة منطقية تقتنعني عقلياً وعلمياً، بمعنى لا أريد أن أستمع لشيئ مثل ، الطبيعة صنعت نفسها و هي تهتم بشئون نفسها، لأنك اذا أردت ان تقنعني بهذه الفكرة عليك أن تقنعني أن قذف مجموعة ألوان على ورقة فارغة يعطيني لوحةالموناليزا.

    ردحذف
  67. اجرى ياض يا أهبل من هنا, أو استنى كدة.... D:

    عاوزك تسمع المحاضرة دي الأول: http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

    ببساطة أغبى التفاسير العلمية ستكون أكثر منطقية من وجود شخص وملائكة مجنحة في السماء السابعة خلقت الأرض في ثلاثة أيام...

    وبالمناسبة, لو درست نظرية الاحتمال Probability Theory, وبشكل أدق مبرهنة القرد اللامتناهية Infinite monkey theorem http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_theorem
    ستجد انه من الجائز جداً حدوث شئ نادر كهذا (كنشأة الحياة) إذا أعطينا الوقت الكافي (اللانهائي في هذه الحالة), بإيجاز, وجود الكون من العدم ممكن جداً علمياً, وتفسيرات العلماء لكيفية حدوث هذا أكثر منطقية بكثير من حكايات قبل النوم التي تحكى للأطفال :)

    دلوقتي بقى تقدر تجري ياض من هنا :)

    ردحذف
  68. حسناً، بعد ردك هذا،أعلم فعلاً الان أنك أحقر و أغبى من أن أضيع وقتي معك،هل ذكرت أنا نشأة الحياة أم خلق الكون وبقاؤه ؟ هل أنت من الحمق أن تجيب على سؤال مختلف لم أسأله لمجرد أنك تريد الرد حتى لا تشعر بأنك "خسرت" ؟
    ثم أن مبرهنة القرد تلك (الذي هو أذكى منك بكثيييير) أعلم عنها قبل أن تولد، وقد استخدمها الملحد (مثلك) ريتشارد دوكينز في تفسير نشأة الحياة على الأرض بالاعتماد فقط على "الصدفة" و التطور الطبيعي البحت، كما استخدم هذا الغبي أيضاً ما يسمي بنظرية "صانع الساعات الأعمى" رداً على نظرية " التصميم الذكي" التي تفترض وجود الاله وأنه هو المحرك الأساسي لعملية التطور و الخلق في الكون.
    هل ترى كم أنت ضعيف؟ هل ترى مقدار غباءك؟ أعيد نفس السؤالين مرة أخرى بطريقة أوضح بما أنك غبي
    1- كيف وجد هذا الكون من العدم بكل تعقيداته التي ذكرتها ( وليس كيف وجدت الحياة أيها الأحمق)؟
    2- من الذي يحافظ على اتزان عناصر الكون ، والتي يعتمد بقاء الكون على اتزانها(وليس كيف تطورت من قرد الى انسان أيها الأحمق، أعتقدأنه من الممكن أن نطبق هذه النظرية عليك وحدك، مع أن في هذا اهانة للقرود) ؟

    ان كان عندك اجابة مباشرة فلتطربني بها، ان لم يكن عندك و تنوي السفسطة الفارغة كردك السابق، فلتأكل حذاءك ولا ترد .

    ردحذف
  69. اقرأ ردي في الأعلى أولاً
    بالمناسبة، لا تحيلني الى محاضرات على اليوتيوب أو صفحات ويكيبيديا كرد، الرد يكون (كلمة ورد غطاها)، مثلا الفيديو السابق هي محاضرة لأحد المنتسبين لمؤسسة ريتشارد دوكينز، بالتأكيد ستمتلئ بالترهات و الحماقات التي تسعى لتفسير وجود الكون بدون وجود اله بماأنهم ملحدونـ حتى وان كانت هذه التفسيرات غير مقنعة،انا أريد ردك أنت (ان كان عندك)، كما ذكرت (كلمة ورد غطاها)

    ردحذف
  70. نظرتي متخيبش أبداً, فعلاً أهبل P:... يبني افهم الكلام اللي بتقوله متبقاش عبيط كدة بتقول أي كلام وخلاص, تفسسير وجود أي حاجة (الحياة, الكون, البطيخ... إلخ إلخ) "بالصدفة" أو من "العدم" لخصتهملك في نظرية الاحتمال والقرد والمحاضرة اللي بعتهالك, والتفسير واضح جداً ومسنود بأدلة وتجارب علمية, المحاضرة حطيتهالك لأنها بتشرح بالاجمال فكرة امكانية نشوء كون من العدم وبتحسب احتمالية حدوث ده وكله بشكل مقنع وعقلاني جداً, وببساطة التفسير "الغبي" ده أكيد أذكى مليون مرة من تفسيرها بوجود كيان ما جالس على "عرش" الكون في سماء سابعة تحيطة كائنات مجنحة, المشكلة انك عاوز تتكلم بالمنطق وانتم معندكوش أي ذرة منه أصلاً D:, انما فكرة اتزان عناصر الكون والكلام الأهبل ده فبرضة هقولك مين قالك أصلا ان الكون "متزن"؟! منين جاتلك الفكرة دي؟! إيه معنى "الاتزان" بالنسبة لك أصلا؟! متنساش اننا جزء من الكون "المتزن" ده, وأكيد هيظهر متوافق مع تخيلاتنا عن "الاتزان" بحكم النسبية, وبعدين انت لو عاوز تتناقش في قضايا علمية يبقى تمام قوي أحبك انا كدة لكن انت كل اللي بتعمله انك بتفترض افتراضات ملهاش معنى من دماغك وبعدين بتسألني أنا عليها D:, كونك أهبل وعاوز تقول أي كلام وخلاص فده مش ذنبي طبعاً وأهي فرصة أتسلى, وعاوز أوضحلك ان أنا مش محتاج أدافع عن اقتناعاتي ولا حتى أفسرها وخصوصاً للهبل اللي زيك, بس فيه حاجة انت قلتها كدة ضحكتني فشخ:
    (( هل أنت من الحمق أن تجيب على سؤال مختلف لم أسأله لمجرد أنك تريد الرد حتى لا تشعر بأنك "خسرت" ؟))
    فعلاً "كلاً يرى الناس بعين طبعـه" D:... خسارة إيه يا أهبل انت؟!

    ((بالمناسبة، لا تحيلني الى محاضرات على اليوتيوب أو صفحات ويكيبيديا كرد، الرد يكون (كلمة ورد غطاها)، مثلا الفيديو السابق هي محاضرة لأحد المنتسبين لمؤسسة ريتشارد دوكينز، بالتأكيد ستمتلئ بالترهات و الحماقات التي تسعى لتفسير وجود الكون بدون وجود اله بماأنهم ملحدونـ حتى وان كانت هذه التفسيرات غير مقنعة،انا أريد ردك أنت (ان كان عندك)، كما ذكرت (كلمة ورد غطاها)))
    لورنس كراوس عالم فيزيائي وباحث في جامعة أريزونا وملوش علاقة مباشرة بأنشطة ريتشارد دوكينز, والمحاضرة علمية من البداية للنهاية, وافتراضك لها انها "ترهات وحماقات" من قبل ماتشوفها حتى بيثبت وجهة نظري فيكم أكتر وأكتر, مش عاوز تشوفها انت حر خليك أهبل كدة D:, وردي واضح جداً وهجيبهولك من ردي الأولاني تاني D:

    ((ببساطة أغبى التفاسير العلمية ستكون أكثر منطقية من وجود شخص وملائكة مجنحة في السماء السابعة خلقت الأرض في ثلاثة أيام...))
    (( وجود الكون من العدم ممكن جداً علمياً, وتفسيرات العلماء لكيفية حدوث هذا أكثر منطقية بكثير من حكايات قبل النوم التي تحكى للأطفال :) ))

    وطبعاً مقدرش ألومك بالضبط زي اني مقدرش ألوم طفل بيؤمن بأمنا الغولة أوالبعبع اللي في الدولاب أو بابا نويل D:

    ردحذف
  71. كالعادة، أستخدمت اسلوب "الرفس" بدون أي رد
    ياأغبى من الغباء، لا يوجد مايسمى " تفسسير وجود أي حاجة (الحياة, الكون, البطيخ... إلخ إلخ) "بالصدفة" أو من "العدم" لخصتهملك في نظرية الاحتمال والقرد والمحاضرة اللي بعتهالك"
    لأنه بغباءك المنقطع النظير، أو لجهلك المطلق ، لا تعلم أن هناك فرق بين نشأة الحياة و نشأة الكون، وأن نظرية القرد تفسر الحياة بفرض توفر زمن لانهائي لحدوث صدفة وتطورها للحياة، و يبدو أنك لا تعلم أن كلمة "عدم" تعني اللامكان و اللازمان أيضاً، بمعني أنه قبل خلق الكون لم يكن هناك "زمن" حتي يمر منه "مالانهاية" لتتواجد هذه الصدفة الخلاقة التي تنشأ منها الحياة ، و بالتالي فان نظريتك و نظرية الملحد الذي تعبده قد ضحضدت في مهدها،
    سأفسر لعقلك القاصر كيف : وفقاً للنسبية فان الزمان و المكان ليسا منفصلين، بل في الحقيقة نحن نعيش في فراغ رباعي الأبعاد بعده الرابع هو الزمن،الزمكان، بمعنى أن أحدهما "لن" يستطيع التواجد قبل الاخر أو بدونه، بمعنى أنه قبل خلق الكون لم يكن هنا لامكان ولازمان
    وبما أن نظريةالقرد تعتمد على مرور زمن لانهائي لتواجد هذه الصدفة الي نشأ الكون، وبعلمنا أن عمر الكون لا يتعدي 13.8 مليار سنه "ولم" يتواجد الزمان اساساً قبل هذه المدة، فهذا يعني ان شرط "المالانهاية" اللازم لتواجد هذه الصدفة لم يتحقق، أي أن كل النظرية "لعب عيال"

    ان كان عندك نقد منطقي لهذا الكلام فأسمعني، ان لم يكن فيفضل أن تتوقف عن "الرفس" وتلتقم حذاءك .

    ردحذف
  72. ههههههههه... محموق على إيه ياأهبل انت P:, حاسب بس لا يطقلك عرق وانت مسخرة كدة D:

    ((هناك فرق بين نشأة الحياة و نشأة الكون))
    ممكن توضحلي الفرق؟! ادراكنا للكون ليه معنى من غير الحياة سيادتك؟! D:

    (( وأن نظرية القرد تفسر الحياة بفرض توفر زمن لانهائي لحدوث صدفة وتطورها للحياة، و يبدو أنك لا تعلم أن كلمة "عدم" تعني اللامكان و اللازمان أيضاً، بمعني أنه قبل خلق الكون لم يكن هناك "زمن" حتي يمر منه "مالانهاية" لتتواجد هذه الصدفة الخلاقة التي تنشأ منها الحياة))
    انت عرّفت "العدم" على أي أساس؟! تعريفك للعدم بانه "لامكان" و"لازمان" ملوش أي معنى, يعني إيه زمان؟! يعني إيه مكان؟!... "العدم" اللي انت بتتكلم عليه ده علميا له وزن وطاقة D:, بما انك بتتكلم علميا فلوسمحت متشغلش خيالك وتبدأ تحط افتراضات وخزعبلات من دماغك عن جهل P:, عشان مبعتكش لمراجع كتير وكتب وكده روح لنفس المحاضرة اللي حطيتهالك في الأول واسمعه وهو بيشرح يعني إيه عدم من أول الدقيقة 20 تقريبا.

    ((سأفسر لعقلك القاصر كيف : وفقاً للنسبية فان الزمان و المكان ليسا منفصلين، بل في الحقيقة نحن نعيش في فراغ رباعي الأبعاد بعده الرابع هو الزمن،الزمكان، بمعنى أن أحدهما "لن" يستطيع التواجد قبل الاخر أو بدونه، بمعنى أنه قبل خلق الكون لم يكن هنا لامكان ولازمان))
    هههههه.... بتعريفك ده للعدم فقبل خلق الكون لم يكن هنا لامكان ولازمان ولا إله حتى, لو عقلك يقدر يستوعب وجود إله من "العدم" بكل بساطة فليه ميقدرش يستوعب وجود كون من العدم؟! يابني متنساش النقطة اللي انت بتدافع عنها وهي "وجود" إله أو كيان ما قادر على إيجاد الكون ده, لو بتفى إمكانية وجود أي شئ في العدم فانت بتنفي وجود "الاله" أصلا, لو هتطلع بخزعبلات بقى وتقول الإله غير مدرك والكلام الفاضي ده فالأولى انك كنت متتكلمش من منطلق علمي من الأول إذا كنت هتنفيه لما تتزنق (أنا بسبّق إجابتك عشان تنجز انت وتقول جديد لو عندك) D:

    ((وبما أن نظريةالقرد تعتمد على مرور زمن لانهائي لتواجد هذه الصدفة الي نشأ الكون، وبعلمنا أن عمر الكون لا يتعدي 13.8 مليار سنه "ولم" يتواجد الزمان اساساً قبل هذه المدة، فهذا يعني ان شرط "المالانهاية" اللازم لتواجد هذه الصدفة لم يتحقق، أي أن كل النظرية "لعب عيال"))
    انت منين افترضت ان الزمن "كيان" وجوده مرتبط بالكون؟! إيه تعريفك للزمن أصلا؟! انت بتقول أي كلام وخلاص ولا إيه؟!

    على فكرة أنا بناقشك من منطلق علمي بحت, وزي ماقلت قبل كدة وفي كل التعليقات اللي فوق دي أنا معنديش اهتمام ولا موقف تجاه وجود خالق ما للكون ده من عدمه, ومعنديش أي حاجة محتاج أفسرها أو أثبتها أصلاً, انت اللي متخذ موقف وانت اللي محتاج تفسره مش انا, أنا حابب أقولك كدة بس لو انت متخيل ان مناقشتك دي بتفيد في اثبات موقفك لأنها فعلا مبتثبتش أي حاجة, اثبتلي ان الخالق موجود في السما السابعة دي ياسيدي عملياً زي الشاطر كدة D:

    بس فيه حته جامدة كدة انت قلتها ومزجتني قوي, دايما المناقشات اللي زي دي بثبت وجهة نظري فيكم أكتر وأكتر:
    ((الملحد الذي تعبده))
    كسّمه وكسّمك ياجدع, هاه؟! مرضي كدة؟! D:

    وبرضة هتفضل أهبل ومش هقدر أحترمك لغاية ماتحترم انت نفسك وعقلك P:

    ردحذف